Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Nidar og Maarud avslørt i VG-artikkel

Legg igjen en kommentar

Nidar spekulerer i å gjøre oss avhengig av sjokolade og Maarud har «flinke folk» til å plasserer chips-posene riktig i butikken for å få oss til å kjøpe.

I VG´s magasin lørdag 22. mars leste jeg en artikkel om hvordan snacks-produsenter bruker matematiske modeller for å gjøre oss avhengig.

IMG_3220
Bilde fra artikkelen i VG

Artikkelen forteller om forskeren Howard Moskowitz som på 1960-tallet fant den ultimate blandingen mellom salt, søtt og fett som lurer hjernen til å spise mer. Forskeren utviklet en matematisk modell på hvordan smaksløkene skal trigges for å skape mest mulig «craving» slik at man oppnår en lykkerus av å spise.

Amerikansk ernæringsforskning har også kartlagt hvordan sprø og luftig konsistens på snacks får oss til å tro vi får i oss færre kalorier enn hva som er tilfellet.

På 80-tallet utførte Nidar et eksperiment ved å dyppe salt snacks i sjokolade for å få denne optimale blandingen mellom salt, søtt og fett. Resultatet ble den sprø og saltsøte «smash» hvor smaken gjør at man ikke klarer å stoppe…

-Man blir ikke så fort mett, forklarer en produktutvikler for snacks hos Nidar. I motsetning til om noe er enten veldig søtt eller veldig salt. Da kommer man fortere til en grense.

«Det skal godt gjøres å bare spise én» sier smash-reklamen. Ønsker Nidar å gjøre folk smash-avhengige?
Vi lager ikke mat. Vi lager ikke produkter folk skal spise til middag, frokost og lunsj, forklarer Nidars produktutvikler.

HALLO??? Nei, vi spiser kanskje ikke smash som middag, men når dere bevisst lager den slik at man blir hekta og tømmer en pose, har man fått i seg like mange kcal som i en middag. Hva er forskjellen?

Senere i saken er det Maarud som må svare for seg:
-Nordmenn får i seg for mye salt og fett – hvordan forholder Maarud seg til det?

– Vi ønsker selvsagt ikke å stappe potetgull ned i halsen på folk, og har ingen bevisste strategier for å lure folk til å spise store mengder av våre produkter, svarer gruppemarkedsdirektør i Maarud.

-Tilgjengelighet er avgjørende og snacks er et impulsprodukt, forklarer han videre. Når man har et sug etter potetgull må det være synlig i butikken og derfor er produktplassering viktig. Vi har flinke folk som tar seg av det.

Hallo??? Først påstår dere at dere ikke ønsker å «stappe potetgull ned i halsen på folk» for så å forklare hvordan snacks er et impulskjøp og at dere har «flinke folk» til å ta dere av riktig plassering i butikk. Er ikke det å si imot seg selv? Hvis dere ikke har bevisste strategier for å få oss til å spise for store mengder med snacks burde dere kanskje ha bevisste strategier på å tilrettelegge for at markedsføringen ikke tilbyr 3 store chipsposer for 50 kr ? Og ikke være så opptatt av å fremskape den smaken som gjør oss hekta?

Vi forbrukere står til syvende og sist selv ansvarlig for våre valg om må få bestemme selv. Eller? I mine øyne er vi forbrukere offere for produsentenes psykologiske og matematiske strategier. Vi velger ikke selv.

For til dere som nå tenker «jeg velger jo selv»: Det er i beste fall naivt. Det brukes store beløp på egne butikk-psykologer når det gjelder plassering i butikk, for ikke å snakke om antall millioner kroner en sjokoladeprodusent bruker på å bare markedsføre én av sjokoladene sine.
De hadde ikke gjort det hvis det ikke funket.

Kan de ikke bare være ærlige og innrømme at de ønsker å få oss til å spise mest mulig slik at de tjener mest mulig? Produsentene er ikke opptatt av din helse, de driver butikk.

 

Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s