Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Jeg vurderer å kle av meg!

8 kommentarer

Kosthold er et omstridt tema som vies stor oppmerksomhet i ulike medier. Ordtaket «spis gulrøtter mens det ennå er sunt» synes jeg er en god beskrivelse av hysteriet og angsten rundt dette tema. Eksperter er uenige. I tillegg er det en rekke selvutnevnte eksperter som sprer budskapet sitt. Stadig nye kurer og dietter dukker opp og lover deg lykke hvis du bare ikke «koker maten for lenge» eller «holder deg unna alt som inneholder e-stoffer». Og du må for all del ikke få i deg sukker. Slike holdninger får stor oppmerksomhet, fordi mediene elsker konfliktstoff. Tilbake sitter forbrukeren, totalt forvirret og full av angst og dårlig samvittighet. For det vi spiser, eller ikke spiser.

Kosthold er ikke så komplisert som mange skal ha det til. Kosthold er faktisk ganske enkelt. Og ikke minst personlig. Men det budskapet er for kjedelig. Det selger ikke. Da et ukeblad spurte meg hvordan jeg kunne gjøre julematen sunnere, svarte jeg: «Spis mindre». Jeg kan da ikke bytte ut noe på ribbetallerken til folk og mene at de skal spise grønn salat istedet? Klart du skal kose deg med akkurat den julematen du gleder deg til å nyte hver jul. Men ta hensyn til mengdene.
Det ble ikke noe av den saken. Ble vel ikke spennende nok. Men den hadde kanskje bidratt til at julematen smakte litt mindre dårlig samvittighet?

Jeg observerer at mediene legger stor vekt på kropp og sex. «Sex selger», sier de. Saker med sex og kropp gir mange klikk!
Jeg vurderer derfor å kle av meg for å få oppmerksomhet rundt den usexy «sannheten» om kosthold.

Jeg syns oppriktig synd på dem som tror kosthold er sort/hvitt og som nesten ikke tør spise noe de anser som «usunt». Det er trist at mange følger de spesielle, kontroversielle diettene, prøver ut alt som kommer (og går!) og lever med et anstrengt forhold til mat, nekter seg det de er glad i og tror at bare de er strenge nok med seg selv, oppnår de ønskede resultater. Dette er helt unødvendig.

Sannheten om kosthold er at det ikke finnes én sannhet!

Det finnes tusenvis av måter å ha et sunt kosthold på – eller et BRA NOK kosthold, som er enkelt å overkomme og holder i massevis. Slutt å streve etter det perfekte. Hva en eller annnen naken «kjendis» spiser, er deg fullstendig uvedkommende. Å kopiere en annen persons kosthold er bortkastet. Bruk ditt eget hode og ikke gi kosthold mer plass i livet ditt enn det fortjener.

Bruk dette som holdepunkter når du skaper ditt eget kosthold:

1. Vær opptatt av mengdene. Mye av det vi ikke burde spise og drikke for mye av, kommer ofte i store enheter og på tilbud med «3 for 2». Kjøpt er spist! Ofte er det smartere å spare seg for de unødige kaloriene istedet for å spare penger.
2. Stopp når magen er mett. Ikke stapp deg selv om det er godt.
3. Vær interessert i hva maten inneholder, men ikke heng deg opp i detaljer som skaper frykt. Vi kan ikke holde pusten selv om luften er forurenset.
4. Planlegg måltidene og prioritér mat. Boller, sjokolade og brus er ikke hverdagsmat.
5. Spis det du liker, «litt av alt» og bruk sunn fornuft. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder.
6. Det er lov å dele. Både godtepose og dessert.

Hvis du lurer på hva maten du spiser inneholder, finner du alt på somebody.no. Tjenesten er medlemsbasert.

IMG_1768

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

8 thoughts on “Jeg vurderer å kle av meg!

  1. Jeg blir med!

    Det enkle er ofte det beste. Og det er min formel, ved siden av den gyldne middelvei. Om man tilpasser mengder opp mot hva man trenger hver dag og legger inn litt fysisk aktivitet, så kommer man i mål. Jeg har gjort dette, med fokus på variert kost og aktivitet, noe som har gjør at jeg nå er 15 kg lettere enn jeg var før påske. Ingen hokuspokus, lavkarbo eller 5:2 eller hva det nå heter, inntak vs forbruk – funker det!

    Tone Yvonne

  2. Hei Camilla!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    Hilsen Magne i VG

  3. Jeg tror man skal spise det man liker, men legge inn grønnsaker for å bli sunn. Hvorfor tvinge seg selv til å bli vegetarianer..
    Det er fullt mulig å være dyrevennlig selv med god mat. Saken er at man kan sørge for at dyrene har det godt til de må bøte med livet for å gi mennesket mat.
    Bare kjøtt hver dag, eller kun kjøtt til kveldsmat uten poteter slik som tidligere pastor i Oslo kristne senter driver med er tull. All forskning sier at man skal legge inn mye grønt, men samtidig ikke bli veganer.

    Jeg sier: spis kjøtt, men vær opptatt av dyrevelferd. Dyrene gir sitt liv for deg, la de få ha det godt til de må dø. Spis god mengde frukt og grønnsaker hver dag.
    Og du vil leve godt!

  4. Regulering på mat vil komme i form av informasjon, forbud og avgifter. Tilgang til det matfatet vi har i dag er nytt for menneskene, ubegrenset tilgang til fråtsing. Etter noen hundre år med fri fyll, skjønte man at alkohol måtte reguleres. Når fedme og diabetes legger beslag på helse-kronene, så er ikke 9.90 for 1,5L brus billig, det er dyrt for samfunnet. I dag skjønner de fleste at du kan ikke ta en flaske vin hver dag selv om du har råd og lyst. Den samme tankegangen må på plass når det gjelder mat også.

  5. 7. Tygg maten sakte og lenge, og metthetsfølelsen vil ta igjen inntaket.
    8. Ikke vær redd for det som misoppfattes som en sultfølelse mellom måltidene. Dette er bare følelsen leveren gir når den forbrenner fett. Sult er noe helt annet, og det er det få mennesker i den vestlige verden som har opplevd.
    9. Nyt Livet!

  6. Amen! Folk er alt for detaljfokuserte. Som ernæringsstudent får jeg stadig spørsmål som «er paprika sunt?» eller kan jeg spise «ditten og datten for å gå ned i vekt?». Det handler jo ikke om enkeltvarer eller enkeltmåltid. Paprika inneholder vitaminer og er lavt på kalorier, men man kan jo ikke spise bare det heller? Og vil du ha en bolle, så spis den bollen da, men ikke spis fem. Men når media fokuserer på at om du spiser den ene tingen så blir du både slank og full av energi, så er det kanskje ikke så rart at folk blir forvirra?

  7. Takker for alle fine kommentarer og innspill!

  8. Enig. Mindre mengde mat i stede for alle forbudene.

Legg igjen en kommentar

