Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter


15 kommentarer

Kostholds-ekstremister skaper kostholdsangst!

Jeg syns er det trist når folk kommer til meg og lurer på om karbohydrater er farlig, eller tror at de ikke kan spise Vita hjertego på grunn av solsikkeolje med omega 6.

Jeg er så lei av alle kostholds-ekstreminster som har fått for seg at de har funnet løsningen. Løsningen på hva da? Det optimale kostholdet? For hvem da? Og hva oppnår jeg ved å følge ditt kosthold? Evig liv? Kan du garantere at jeg ikke blir syk?

Nei, nå må dere slutte!

Kosthold er personlig og må tilpasses den enkelte. Mat er nytelse, ikke et nødvendig onde. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder. Man kan ikke angripe enkelt-matvarer og gi dem skylden for økt sykdoms-risiko. Man må se hele kostholdet i en sammenheng. Dessuten er det ikke bare kostholdet som er relatert til økt sykdomsrisiko. Kanskje vi skulle begynne å holde pusten når vi går ute for å ikke puste inn den forurensede luften, eller flytte langt inn i skogen for å beskytte oss som best vi kan.

Vi må også ta hensyn til at kosthold er mer enn bare næringsstoffer. Selv om kanelbolle ikke akkurat anses å være helsefremmende, mener jeg at det å unne seg noe «ufornuftig» i fornuftige mengder er viktig for den mentale helsen. Men med hensyn til størrelsen de selges i, kan de trygt deles og spises sjelden, men vi kan ikke mene at vi aldri skal spise det fordi det inneholder karbohydrater og sukker.

Kosthold skal fungere i sosiale sammehenger og vi har en rekke tradisjoner knyttet til kosthold. Når media spør meg om hvordan jeg kan gjøre julematen sunnere, svarer jeg: «spis mindre». Men det er ikke morsomt nok å lage sak på. De ønsker at jeg skal fjerne tilbehøret til ribba og rote rundt i torsketallerkenen til folk og ta bort det som gjør julemiddagen til årets opplevelse. Problemet er ikke om du spiser ribbe eller pinnekjøtt eller hvilket tilbehør du velger. Det handler om hvor mye og hvor ofte du spiser det.

Når det er sagt, er jeg veldig opptatt av at vi skal ha et bevisst forhold til det vi spiser. Mange spiser i blinde. Aner ikke hva maten inneholder. Og handelen vet å friste med «gode tilbud» som ikke er så gode for helsen vår, som 3 chipsposer til 50 kr eller to halvlitere brus til 40 kr. Det er her vi må bli mer bevisste. Takke nei. Være på parti med kroppen vår og sørge for at den, og ikke bare hodet, nyter det vi putter i den.

Kostholdet ditt må være gjennomførbart og gi deg trivsel. Å nekte seg alt man er glad i, tror jeg er vel så farlig for helsen. Den mentale helsen. Og mistrivsel tror jeg kan være like skadelig for helsen som et dårlig kosthold.

Finn din balanse. Skaff deg kunnskap til å stole på dine egne vurderinger. Bruk sunn fornuft.

Vær kristisk til hvem du tar imot informasjon om kosthold fra.
Det er ikke alle som uttaler seg om kosthold som har faglig grunnlag for å gjøre det.

wienerbr_d_110725216x9

Foto: Thinkstock (hentet fra side2.no)