Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

En helsetrussel å fylle bensin

8 kommentarer

Jeg håper det er kunnskapsløshet og ikke ondskap som er årsaken til disse tilbudene hos Shell. Hvor enn jeg snudde meg hang det tilbud som ikke akkurat fremmer et godt kosthold. La oss ta en nærmere titt på tilbudene og hva de egentlig representerer:


Foto: camilla andersen

Har alle i bilen noe å kose seg med? En halv liter cola og en snickers. Det er 533 kcal og 84 g tilsatt sukker. Jeg gir meg over. Det tilsvarer like mange kcal som en god middag. Med 500 kcal ekstra hver dag vil du legge på deg 0.5 kilo i uken. Mengden tilsatt sukker i dette tilbudet er langt over gjennomsnittlig maks anbefalt daglig inntak av sukker (50 g).


Foto: camilla andersen

Det er ikke gøy med boller lenger. Fantasien har ingen ende i hva man kan tilsette boller. Smash er det nye nå. Og her får du 5 boller til 42 kr. Jeg har ikke fått tak i næringsinnholdet for denne bollen enda, men tar jeg utgangspunkt i daimbollen som har 15.6 g tilsatt sukker per stk, er det ikke usannsynlig at du får i deg rundt 78 g tilsatt sukker ved å spise alle 5 selv. Antall kcal vil ligge på ca 290 per stk (tall fra Daimbolle). Altså fyller posen med 5 boller hele 1450 kcal !!!!!
Vær forsiktig om du faller for dette tilbudet. Mitt råd er å kjøpe en bolle. Tilgjengelighet skaper forbruk. Spar heller kalorier enn penger.


Foto: camilla andersen

Og hva med å vaske bilen og få en kroneis på kjøpet. En kroneis inneholder 20 g tilsatt sukker og 210 kcal. Kalorier du egentlig ikke hadde tenkt å spise når du dro for å vaske bilen, eller? Vær obs på slike «hyggelige» tilbud og spør kroppen din hva den syns før du kaster deg over.


Foto: camilla andersen

To grillpølser i brød for prisen av en. Nå har jeg ikke tall for akkurat disse, men en stor grillpølse fra Gilde inneholder 250 kcal per stk. Et pølsebrød tilsvarende de man kjøper ute gir 170 kcal per stk. Ja, da summerer vi til 840 kcal for to pølser til prisen av 1. Dette er ALT for mye å spise på en gang – og alt for mange kcal i forhold til hva du får igjen for dem i form av ulike næringsstoffer kroppen trenger.
Så er det brusen. 4 dl til 12 kr. Det er 170 kcal på toppen av pølse-kaloriene. Og 44 g tilsatt sukker. Jeg hører kropppen ynke seg bare av tanken.

Bare for å sette tallene litt i perspektiv:
En vanlig kvinne som ikke trener har behov for 1800-2000 kcal om dagen. En mann ligger på 2300-2500 kcal. Dette varierer selvsagt, men disse tallene er i alle fall en pekepinn og viser hvor mye tilbudene utgjør i forhold til hva en kropp er i stand til å forbrenne på en dag. Og gjett hvor det blir liggende det den ikke greier å forbrenne!?!

Når det gjelder tilsatt sukker bør man holde inntaket så lavt som mulig – særlig i hverdagene. Anbefalingen er at maks 10 % av dagsbhovet for kcal bør komme fra tilsatt sukker per dag. Det tilsvarer ca 50 g tilsatt sukker (beregnet utfra 2000 kcal). En halv liter brus fyller altså hele grensen for maks anbefalt daglig sukkerinntak for en voksen person.

Som forbruker må vi lære oss å lese disse tilbudene for å kunne forsvare oss mot dem.
For meg er det viktigste at du tar et bevisst valg om hva du ønsker å fylle kroppen med.

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

8 thoughts on “En helsetrussel å fylle bensin

  1. Jeg er så glad for at disse tilbudene har sluttet å friste meg. Jeg legger knapt nok merke til dem mer, og om jeg gjør blir jeg bare fortvilt – nettopp fordi jeg vet hvor mye kcal som ligger gjemt i dem.
    Egentlig burde plakatene og tilbudene vært:
    Epler – 3 for 2
    Kjøp kyllingsalat – få med vg
    Vask bilen – få 10% på neste bilvask (for det var jo det vi skulle, vaske bilen)

  2. Man vasker jo ikke bilen hver dag …

  3. Haha. Du har problemer, altså.

    For øvrig kan jeg fortelle at grunnen til at bensinstasjoner bare selger usunne varer, er fordi slike varer er det eneste folk er villig til å betale 3 ganger normalpris (i dagligvarebutikk) for.

  4. I dag fylte jeg bensin på statoil…. og på håndtaket til bensinpumpen var det reklame for gratis bolle. Det var bare å gå inn å vise kvitering, eller be om en bolle når man betalte for bensinen over disk….
    Det var jo bilen som skulle ha energi…. ikke jeg?!?? Heldigvis er det ikke noe problem for meg å la være å ta den gratis bollen!

  5. Førstegang jeg leser denne bloggen og jeg er så enig i det du skriveri dette innlegget! 🙂

  6. Hvis du hele tiden bruker disse tilbudene så er de ett problem, og 5 boller til x kr er kanskje rettet mot de som er 5 i bilen? men koser du deg en gang i blant så er ikke dette et problem. man må da kose seg av og til og ikke bare leve på linser og kli.

  7. Hei
    Jeg vil bli overvektig, for å gå opp mest mulig i uka hva må jeg spise i tillegg. Har ikke lyktes har klart 10 kg på 6mnd.

  8. Helsetrussel!? Hvor ble det av selvdisiplinen? Ingen som tvinger oss til å kjøpe boller og brus. Er så lei av folk som skylder på alt annet enn seg selv.

Legg igjen en kommentar

