Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Søt avslutning på skoleåret

4 kommentarer

Sommerferien er like om hjørnet og det må selvfølgelig feires. Skikkelig kos blir det ikke uten kake, muffins, sjokolade og brus. Eller?

Sist uke ble en skikkelig søt uke hos oss, med sommeravslutning på skolen med muffins og kaker, så sommerfest i barnehagen med kaker igjen. I tillegg til fotballcup med vafler og kaker og barnebursdag med alt som hører til (ja, godtepose også). Heldigvis er ikke alle uker så fulle av søte feiringer, men en ting er i alle fall sikkert; det er langt flere av slike dager nå enn da vi var små.

Overvekt er et økende problem her i landet. 1 av 5 barn i Norge er overvektig og mange barn får i seg for mye sukker. Sukkerholdig mat og drikke bidrar sjelden med næringsstoffer kroppen har bruk for, så her er det om å gjøre å finne en fornuftig balanse mellom det å nekte ungene å delta og i det å la dem spise ubegrensede mengder. Selv prøver jeg å avtale på forhånd at ungene mine får ta et kakestykke, men når de andre barna forsyner seg igjen og igjen blir det ikke lett å gjennomføre.

At vi av og til koser oss ordentlig med kaker og brus er helt greit, men når disse anledningene tar mer og mer over og vi setter frem kaker ved hver minste påskudd, føler jeg behov for å advare. Et barn på 6 år bør ikke få i seg mer enn ca 40 g tilsatt sukker om dagen i følge de norske kostholdsanbefalingene. En halv liter brus inneholder 50 g tilsatt sukker. Et sjokoladekakestykke (40g) inneholder 17 g tilsatt sukker (dette varierer selvsagt både på type og størrelse på stykket), 1 marshmallow har 4 g tilsatt sukker og 1 muffins 13.5 g tilsatt sukker.

Jeg får lyst til å gråte. Jeg er så fortvilet på vegne av barna som får dette servert i tide og utide fordi vi skal kose oss. Fordi vi tror vi er snille med barna. Barna har ingen forutsetning for å skjønne at det vi gir dem ikke er så smart. At vi ikke begrenser mengdene i det minste. En halv liter brus er alt for mye å gi barnet i hånda. Og at de får spise flere stykker kake er også for mye. Du blir ikke mett av å spise kaker. Det fyller bare opp – og de klarer å stappe inn i alle fall 4 muffins før det er fullt hvis de får lov. De skjønner ikke hvorfor dette er dumt. De koser seg bare. Tror de.

Tips til hva som heller kan serveres på skoleavslutningen:

Grove vafler med rørte jordbær
https://camillaandersen.wordpress.com/2011/05/29/pr%c3%b8v-grove-vafler/

Frukt og bær
http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/fargerik-sommeravslutning-for-sma-og-store/

I det minste begrens mengdene. Ikke inviter alle til å ha med seg noe, men bestem hva som skal serveres og la noen sørge for å ha med det.

Ha fokus på noe annet enn det å spise, som for eksempel å arrangere fotballkamp mellom elever og lærere

Image
Foto: frukt.no

Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

4 thoughts on “Søt avslutning på skoleåret

  1. Helt enig!!! Mer frukt og grove bakeverk!! Det er sunt, godt, fargerikt, energirikt, vitaminrikt, rent, enkelt og tåles av de fleste, mona

  2. Hei
    Jeg liker bloggen din veldig godt!

    Jeg prøver å være bevist på hva mat jeg lager til familien og har et spørsmål jeg håper du kan hjelpe med:

    Hvor viktig er poteten?

    Jeg har en datter på 3 år som ikke spiser potet. ikke stappet, ikke stekt eller kokt, heller ikke pommes frites (noe som ikke bekymrer meg), Hun prøver, men spytter ut igjen hver gang. Og da er måltidet ødelagt, hun vil ikke smake på noe! Hun spiser byggris og fullkornpasta. Er dette godt nok alternativt til poteten? Det eneste hun vil ha av grønnsaker er rå gulrot og mais. Hun spiser alt av frukt og bær. Jeg bruker av og til juicepressen eller stavmixeren til å lure inn løk, selleri og andre grønnsaker i sausen. Og tenker at dette er en lur ting å gjøre…..

    Håper på svar fra deg
    Tusen takk for en fin blogg

    • Takk for det 🙂 Det er ingen fare om din datter ikke spiser potet. Kjempesmart å blande inn grønnsaker i smoothie, sauser og feks i karbonadedeigen. Ris og pasta er greie alternativer til poteten. Så får hun i seg vitaminer og mineraler fra grønnsakene hun spiser også, så det høres helt greit ut!

      Poteten er jo tatt ut av «5 om dagen» og skal være et alternativ til ris og pasta. Vi har jo denne «tallerkenmodellen» hvor 1/3 skal være kjøtt/fisk, 1/3 ris, potet eller pasta og 1/3 grønnsaker.

      Ha en strålende dag 🙂

      Camilla

  3. Godt aa vite at andre ogsaa reagerer paa mengden barna spiser! Jeg er kun 22 aar, men foeler fortsatt at det er et enormt skille mellom hva barna spiser naa og hva jeg fikk naar jeg var liten

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s