Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Sur av å gå på kur?

2 kommentarer

Ligger det noe i at man blir sur av å gå på kur?

Ja, det tror jeg. Jeg ville i alle fall blitt sur om jeg ikke fikk bestemme selv hva jeg skulle spise, måtte spise noe jeg ikke liker eller drikke shaker gjennom hele dagen. Se at andre koser seg med mat mens jeg må holde meg til en kjedelig og streng kur.


bildet er hentet fra nrk.no

Men for en kortere periode kan det vel være verdt det?

Hvis man er veldig overvektig og tar en kur som en kick-start og under oppfølgning, så er svaret ja. Men vi vet at nesten 9 av 10 som går på kur, går opp igjen etterpå. Og legger gjerne på seg enda mer enn utgangs-vekten. Derfor har jeg ingen tro på kurer i utgangspunktet.

Hva er ditt råd til folk som vil gå ned i vekt?

Hvis du har forsøkt å gå ned flere ganger tidligere uten å lykkes, er det lurt å finne ut hvor problemet egentlig ligger. Det er ikke slik at bare du spiser et bestemt kosthold, går du ned. Det er mye følelser knyttet til mat og alle valgene dine starter med en tanke. Mange opplever saboterende tanker som «jeg klarer det ikke likevel» eller «nå spiste jeg noe jeg ikke skulle, så da kan jeg like gjerne gi opp». Hvis du kjenner deg igjen her, bør du sjekke ut livsstilprogrammet til psykolog og kognitiv terapeut Rune Andreassen.

Hvis du ikke har slitt med å gå ned i vekt tidligere vil det sannsynligvis være nok å bare bli bevisst på hva du putter i munnen og lære å sette sammen et kosthold med de rette mengdene. For den som bare trenger å bli litt bevisst og ønsker å lære om hva maten inneholder, har jeg utviklet somebody.no. SomeBody er for alle som ønsker å lære om matens innhold og finne ut hvilke mengder som passer inn i sitt kosthold. Enten du skal opp eller ned i vekt eller bare vil holde vekten. Jeg jobber forebyggende og forebygging av overvekt er kjempeviktig.
I tillegg er jo aktivitet helt avgjørende. Alle burde unne seg minst 30 minutter hver dag.

Hva mener du er den største utfordringen med kostholdet?

Hverdagskosen. Alle tilbudene på mat vi ikke burde spise i hverdagen som frister oss hvor enn vi går. At overvekt blir mer vanlig blant barn og unge er noe som bekymrer meg veldig. Som foreldre ønsker vi jo det beste for barna våre, så årsaken må blant annet ligge i manglende kunnskap om innholdet i mat, tenker jeg. Det er nok mer sammensatt enn det, men jeg prøver i alle fall å bidra med det jeg kan, nemlig kunnskap om hva maten vi spiser inneholder. De fleste vet hva som er «sunt» og «usunt» men tenker kanskje ikke over hvor «usunt» mye er. Hvor mange kalorier en søt liten kjeks virkelig bidrar med. Unødvendige kalorier i hverdagen.

Hvordan er kostholdet ditt da?

Jeg spiser alt jeg er glad i-  hver eneste dag! Jeg er opptatt av at mat er nytelse, ikke et nødvendig onde. Jeg spiser regelmessig. Starter alltid dagen med frokost. Prøver å få inn et innslag av grønnsaker til alle måltider, men er ikke perfekt jeg heller 🙂 Jeg tenker at jeg skal være et godt forbilde for barna mine, lage mat og lære barna mine å lage mat, slik at de ikke må basere kostholdet på halvfabrikata og ferdigmat når de flytter hjemmefra. Jeg elsker sjokolade og koser meg med dessert når anledningen byr seg. Er opptatt av at kostholdet i hverdagen først og fremst skal gi kroppen det den trenger, så kan jeg glede meg til ekstra kos i helgen. Det er jo ikke kos hvis vi får det for ofte heller.

Mitt motto: Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder.

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

2 thoughts on “Sur av å gå på kur?

  1. Hei.
    Når jeg leser innlegget ditt, slår det meg – du har neppe vært overvektig, iallefall ikke sterkt overvektig. Jeg har i mange år levd sammen med ei dame som hadde en BMI på 49.
    Det gjør noe med tankene dine når du er sterkt overvektig. Du kan vite alt om mat og innholdet i det du spiser, men det er i psyken det sitter. Du kan lære alt om kognitiv tenking og psykoterapi, men det hjelper så lite. Jeg har sett en person slites i stykker av to sjokoladebiter – det var bedre å ikke ta de. For tar du 2, så setter fornuften ut av spill, og du sitter igjen med en person som tenker som en narkoman: Bare i dag, IMORGEN klarer jeg det.
    Men det som er trist, er at dagen etterpå ofte starter med brød – som i en overvektig kropps fungerer på samme måte som en sjokolade. Er du sterkt overvektig, så vil det meste av maten vi spiser i dag, knocke ut fornuften. Dermed forsvinner all styrke, vilje og stå på egenskaper som en fjær i vinden.
    Selv er jeg normalvektig. Men hvordan kunne èn person få plass til all den maten – og hvorfor var hun sulten som en ulv 30 minutter etter 2 store lass med gryterett – eller lasagne, eller etter en frkost med 3 grooooove skiver brød?? Jeg var jo mett i timesvis.

    Tenk på at mange av de overvektige lider av insulinresistens – min samboer gjorde det, vi tok en test på Fedon Lindvergs klinikk. Den ble verre med årene, det endte med at hun nesten hadde utviklet diabetes 2.
    Da vil mat med særlig innhold av karbohydrater rett og slett knocke ut fornuften. Det hjelper ikke hvor grovt kornet er – det fungerer ikke sånn på en person med godt utviklet insulinresistens, jeg har sett det selv med egne øyne. Dessuten inneholder jo korn mye fytinsyrer og lektiner, som skapte sykdommer på toppen av vekta.

    Selvfølgelig har du nå gjettet at det som gjorde av hun ble kvitt overvekten, sykdommene og «narkomanien» var et kosthold uten karbohydrate. 7 år senere er hun frisk, fungerende og jobber iblant 14 timer i døgnet, og har god helse.

    Men poenget mitt var at du må nesten være overvektig selv, eller levd sammen med noen over 2 tiår, for å forstå mekanismene, de er utrolig innfløkte. Et ord, en bevegelse, kan være nok for å slå ut den overvektiges «selvtillit» (den finnes ikke hos en overvektig) – og sende henne/ham rett ut i butikken på jakt etter trøst.
    Nå er kosen i helgen ofte cottage cheese, blandet med ei skje eller to med krem, noen dråper ekte mandel, pluss hakkede mandler og noen bær. Jordbær er ekstra godt. Da har vi ei «frødings ostekake» uten mye kcal. Mye proteiner, vitaminer og mineraler – og det smaker utrolig godt.
    Jeg tror fokuset idag må bort fra helgekos – det får vente til de er blitt mer normalvektige. Hverdagen for en sterkt overvektig er så jævlig tøff uansett – unnskyld ordbruken – at kos i hverdagen er et nødvendig onde. Derfor må kose bli en del av maten – som jeg beskrev ovenfor. Med så lite karbohydrater, og så mye proteiner er du stappmett i timesvis, uansett om du lider av insulinreistens. Lite kcal, mett lenge, god følelse – «mestring» og den dagen er vunnet. Neste dag ligeså.
    Nå, dette ble et laaangt innlegg, men jeg håper du tok ideèn min? Normal slankemåte må inn på et senere tidspunkt, når vekta nærmer seg normalen også. Unormalt høy vekt = ny måte å tenke på = kos med lite kcal og mett lenge = ekte mat – ikke godis.

  2. Hei og takk for din kommentar. Ja, det er psyken som ødelegger, derfor er det så viktig å få kontroll over de dumme selvsaboternede tankene i en slik situasjon. Det er det Rune og livsstilprogrammet hjelper overvektige kvinner med.

    Jeg har ikke vært overvektig selv, det har du rett i, og har respekt for at dette er et sammensatt problem.

    Fokuset med vektreduksjon må bort fra at det er kostholdet som styrer oss. Det er vi som bestemmer, ikke maten. Rune beskriver dette veldig interessant på sine hjemmesider:
    «Livsstilsprogrammet lærer deg hvordan du unngår juks; hvordan du motstår fristende mat, selv om den står på bordet rett fremfor deg; og hvordan du håndterer sult, sug, stress, og sterke negative emosjoner uten å ty til trøstespising. Du vil også lære hvordan du motiverer deg til å trene, selv hvis dette er noe som ikke faller deg naturlig. Du vil oppdage alle tingene du må gjøre for å lykkes med endringen, ved å forandre måten du tenker på»

    Camilla

Legg igjen en kommentar

