Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

mmm….MUK?

5 kommentarer

I går skulle jeg lage en rask, men sunn middag før ungene skulle ut og gå Halloween. Etter litt om og men i butikken endte jeg opp med kyllingboller fra Den Stolte Hane og tenkte at det var sikkert en grei middag.

Men da vi satte oss ved bordet for å spise og jeg gapte over min første bit av kylling-kjøttbollen fikk jeg rett og slett avsmak. Det var en farse aktig konsistens og en for meg grusom smak. Jeg følte på ingen måte at jeg hadde laget en sunn middag og noe matglede var det i alle fall ikke i de bollene.

Jeg måtte sjekke ingrediens-listen og der står det : MASKINELT UTBENET KYLLINGKJØTT. Med andre ord: MUK.

Jeg er tilhenger av «Hellstrøm rydder opp hjemme» og i det ene programmet var han hos en familie som spiste Trondheims maxiboller, som var laget av nettopp MUK. Hellstrøm tok en masse «avfall» (fett, brusk, ben, hud) – alt som for vanlige folk går i søpla – kjørte det i kjøkkenmaskin og silte det. Resultatet ble MUK. Du kan se filmen ved å klikke på linken under:

Se videoklipp fra når Hellstrøm viser oss hva MUK er i denne saken hos side2.no

Jeg, ernæringsfysiolog Camilla Andersen, gikk i fella. Fordi jeg var litt stressa og skulle lage en kjapp (men sunn?) middag. Jeg skammer meg. Men mest av alt blir jeg skuffet over at produsenter får ødelegge matgleden med slike produkter.

Vær obs, vær kristisk, still krav! Ikke la deg lure av at produsenter har gjort det enkelt for deg. Lag kjøttbollene dine selv! Det kommer i alle fall jeg garantert til å gjøre. Ingen tidsklemme får meg til å spise noe slikt igjen!


Foto: TV3

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

5 thoughts on “mmm….MUK?

  1. Ser ikke appetitelig ut, men hvordan er næringsinnholdet i MUK vs rent kjøtt?

  2. Å herregud, er det muk-kjøtt i de også. Gosj, så ekkelt altså! :s

  3. Jeg synes faktisk at disse er gode, jeg! Spiser 6 stk. med salat, agurk og rød paprika til middag.

  4. Hei Camilla

    Hva er det du egentlig mener er problemet med MUK? Det ser jo absolutt ikke apetittelig ut når Hellstrøm demonstrerer hvordan det lages, men det handler vel mer om fordommer og forventninger enn noe annet? Om en matvare kan oppfylle et fornuftig næringsinnhold og smak (for noen?) så er det vel en helt grei matvare.

    Det skal heller ikke glemmes at MUK faktisk utnytter råvarer som normalt ville gått til avfall. Om noe kan brukes, så bør det brukes mener jeg. Ansvarlighet tenker jeg at det er.

    Personlig liker jeg ikke disse kyllingbollene fordi de faller fulstendig igjennom på smak, men jeg synes det blir helt feil av Hellstrøm og andre å snakke ned om disse produktene når det tydeligvis er folk som liker dem og det atpåtill utnytter det som er igjen av fuglen når vi har fått brystfileten vår.

    Mvh

    Johan

  5. Skjønner godt at MUK gir deg avsmak jeg.. Er ikke så begeistret for det selv..

Legg igjen en kommentar

