Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Handelen velger for oss

2 kommentarer

Denne uken har jeg vært i et interessant møte med Forbrukerrådet. Der følte jeg meg veldig hjemme med det arbeidet jeg gjør. Forbrukerrådet jobber med å forsvare oss forbrukere mot handelen. Det samme som jeg i et år nå har gjort med «Fedmekampanjer» hvor jeg har hatt kåring av de verste tilbudene.

I møtet lærte jeg masse interessant, for eksempel hvordan handelen og produsentene egentlig velger for oss med hylleplassering. Om hvordan handelen gjør undersøkelser på vårt handlemønster og kjenner oss som forbrukere veldig godt. Hvordan de tilrettelegger for å få oss til å handle mer. Tilbud på en kasse brus eller 5 grandiosa til 100 kr (det jeg kaller Fedmekampanjer) som får oss til å hamstre mat vi ikke trenger. Og når vi først har det i hus, spiser vi mer av det.

Psykologien bak tilbud er enkel: Når du som forbruker ser et godt tilbud, handler du og spiser med god samvittighet. Å spare penger blir viktigere enn helsen der og da. Det er ganske viktig å være klar over. At du faktisk spiser 5 boller med god samvittighet fordi du fikk dem billig!

Jeg er så enig med Forbrukerrådet i at handelen har et samfunnsansvar. Å selge en bukse og prakke på kunden en 3-pack med sokker er noe helt annet enn å selge mat og prakke på kunden mer av usunne varer (Fedmekampanjer!). Det får negative helsekonsekvenser som handelen bør føle ansvar for.

Forbrukerrådet var opptatt av å jobbe for at vi som forbrukere skal få lov til å velge selv. Da trenger vi kunnskap – kunnskap om hva disse tilbudene faktisk innebærer. Evnen til å vurdere disse tilbudene og forsvare oss mot dem. Derfor har jeg laget somebody.no – for å gi deg kunnskap!

Dette engasjerer meg veldig. Tenk 20 år tilbake. Da fantes ikke Deli De Luca, Narvesen og 7 Eleven på hvert gatehjørne som nå, og butikkene var ikke så store og mange, og tilbudene var ikke så pågående. I dagens samfunn er vi under konstant angrep fra alle som vil vi skal spise mer av deres produkter slik at de kan tjene mer. Produsenter og handelen setter seg mål om å selge flere marsipangriser og boller – og vi som forbrukere må hive innpå for at de skal oppnå salgsmålene sine. Bør ikke handelen og produsentene ha et samfunnsansvar? Bør de kunne sette seg større og større mål for salg av marsipangriser? Økomomiutdannede personer som jobber med mat burde vite litt mer om ernæring og helse, ikke bare fokusere på penger og økt fortjeneste.

Drømmekunden er en sulten kunde uten handlelapp som kommer i butikken for å la seg inspirere! Ha det i bakhodet og forsvar deg mot «gode» tilbud som ikke er gode for kroppen din!


Bildet er hentet fra nrk.no

Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

2 thoughts on “Handelen velger for oss

  1. Det er også ganske utrolig at de store produsentene mer penger på reklame for ett enkelt produkt (f.eks. en sjokolade) enn hele årsbudsjettet til Opplysningskontoret for frukt og grønt!

    På 1970-tallet i USA måtte tobakkindustrien også finansiere anti-røykereklamer for å kunne få lov til å annonsere. Noe lignende på matfronten hadde vært interessant; dvs. at for hver reklame for et usunt produkt, måtte annonsøren sponse en reklame for et sunt produkt, for å gjøre markedet mer rettferdig….

  2. Bra poeng, Erik.
    Næringsmiddelindustrien bruker over 500 millioner kroner i året på markedsføring av usunn mat som snacks, brus og sjokolade.

    Hvor er politikken på dette området?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s