Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Vi må jo kose oss!

9 kommentarer

La meg bare ha en ting klart før jeg begynner: Jeg er ingen lavkarbo-fan og heller ikke fanatisk. Men jeg er ganske fortvilet. Fortvilet over hvor mye sukker ungene mine blir utsatt for i hverdagen. Jeg føler meg til tider så maktesløs og skulle enkelte ganger ønske jeg ikke visste noe om kosthold.

Som mamma og ernæringsfysiolog er jeg opptatt av at barna mine skal ha et sunt kosthold i hverdagen, hvor kroppen får de næringsstoffene den trenger for at bara mine skal vokse og utvikle seg normalt. Mange vanlige matvarer har litt sukker i seg, som biola, yoghurt, frokostblandinger og prim. Dette gir jeg likevel barna mine i passe mengder fordi dette er mat som også bidrar med næringsstoffer. Så passer jeg på at andelen sukker tilsammen ikke overskrider anbefalt maksgrense for barn. Uten at jeg er fanatisk, men prøver å holde sukkerinntaket nede så godt det lar seg gjøre, uten å nekte barna mat som har litt sukker.

Søte kjeks, søt drikke (saft, kakao), godteri, kake, marshmallow på grillen og søte bakevarer, derimot, er ikke en del av vår hverdag. Men selv om jeg bestemmer det, blir ungene mine utsatt for sukkerangrep utenfor min kontroll. Som da barna ble invitert på kino på torsdag (les: en hverdag) av en samarbeidspartner via jobben min, hvor hvert barn fikk et stort plastbeger stappet med smågodt, samt en Solrik drikkekartong. Og popcorn. Vi må jo kose oss!

Hvorfor et så stort beger til hvert barn. Som ikke bare inneholder unødvendig mange kcal, men også bidrar med unødvendig mye sukker. 50 g tilsatt sukker per 100 g smågodt. Og hvorfor Solrik som inneholder 31 g karbohydrater (hva som er tilsatt sukker står ikke oppgitt). For å sette tallene litt i perspektiv, er 50 g tilsatt sukker samme mengde som helsedirektoratet anbefaler at en voksen person MAKS får i seg på en dag. Og da må vi ikke glemme yoghurten og primen som bidrar med sitt.

Jeg er med på at vi skal kose oss, men vi må begynne å se på mengdene vi gir barna. Og hvor ofte. De spesielle anledningene tilhører ikke lenger sjeldenheten, men en normal uke for en barnefamilie har gjerne flere dager i uken hvor vi skal kose oss = serverer sukker – i litt for store mengder.

Uken videre for oss så slik ut: lørdag har vi lørdagsgodt. Mine barn får vanligvis plukke 5 biter hver med smågodt på lørdag og syns det er helt greit. De koser seg med de 5 tingene. Brus har vi ikke. Men før vi kom til lørdagsgodtet, var min datter på danseskole, hvor de delte ut boller. HVORFOR? Jeg kunne jo ikke si at min datter ikke får når alle de andre barnehendene allerede hadde dukket ned i bolle-kurven. Så da ble det en bolle, da.

Så kom søndag. Vi skulle på tur i skogen sammen med skoleklassen til sønnen min. Fikk beskjed om å ta med matpakke og vedkubbe, slik at vi kunne brenne bål og grille. Koselig. Alle skulle ta med mat til eget forbruk. Så skulle klassekontaktene sørge for kake og bolle som vi skulle «kose oss med etterpå». HVORFOR? Ungene ville ikke savnet kake og bolle på den turen. Og tur i skogen – da er det matpakke, ikke kake.

Hvorfor må vi alltid servere søte ting når vi skal «kose oss»? Hva slags signal sender vi til barna våre? Hva slags holdninger bringer vi videre?

Jeg hører foreldre si at det ikke er så nøye fordi barna «løper det av seg». Det kan hende det stemmer kalorimessig, men hvis disse søte varene fortrenger annen, næringsrik mat, kan du ende opp med at barnet får for lite næring. I tillegg skal man huske på at de vanene man gir barna mens de er små, tar de med seg videre. Når barna blir eldre og kanskje ikke løper så mye som nå, vil disse søte varene fremdeles være noe de naturlig inkluderer i kostholdet sitt. Kanskje til og med i litt for store mengder. Og da kan man risikrere for eksempel at de utvikler overvekt.

I mine øyne må vi som foreldre beskytte barna våre mot den overfloden vi lever i. Redusere mengde og hyppighet på sukkerholdige produkter som ikke bidrar med næring. De spesielle anledningene blir bare flere og flere, det er nesten ikke en uke uten en eller flere slike anledninger. Det er ikke nødvendig med søte kaker og boller bare fordi det er en sosial anledning. Og siden anledningene er blitt så mange, må vi luke ut noen hvor det strengt tatt ikke er nødvendig med sukker.

Vær så snill og ikke anklag meg for å ta fra noen kosen. Jeg vil tvert imot gjeninnføre kosen. Det er ikke kos å stappe barna med sukker i tide og utide. Kos er når man av og til får kose seg med noe – i normale mengder. Jeg sier ikke at vi aldri skal kose oss med sukker-mat, men at vi må redusere antall anledninger hvor kaker og boller får innpass. Vi trenger det ikke og barna tenker nok ikke så mye over det og savner det som vi voksne gjør!

Tenk så mye vi har av alt hele tiden. Tenk så store poser vi har i forhold til før. Før måtte barn dele en liten flaske brus (2.5 dl) med søskenet sitt og fikk kanskje en liten sjokolade i tillegg. Kjempestas! Men nå har vi godteposer som er så store at du kan fylle den med et helt dagsbehov for kalorier og vel så det (hvor ble det av kremmerhusene?!). Brus har vi ubegrenset av. Og vi har råd til det. Vi har råd til å kjøpe store poser og kose oss ofte. Men vi har ikke råd til å ødelegge helsen til barna våre. Vi som foreldre må tenke på barnas helse slik at vi ikke blir vitne til en gjeng overvektige diabetikere med hjerteproblemer om 20 år.

Et hverdags-regnestykke:
Et barn på 5 år bør ikke får i seg mer enn 30 g tilsatt sukker på en dag.

1 Sprett yoghurt
1. 5 dl Biola
1 ss prim
1 porsjon havre cheerios
1 polarbrød
= 23 g tilsatt sukker

Her har altså barnet holdt seg innenfor anbefalt grense på 30 g. Men dukker det opp en anledning til å plusse på et hjemmelaget sjokoladekakestykke, en hjemmelaget muffins og en hjemmelaget bolle så er det 29 g tilsatt sukker ekstra bare i disse tre. Et krus kakao (fra porsjons-pose) eller en Kuli bidrar med henholdsvis 16 g og 12.6 g tilsatt sukker. Det blir fort for mye sukker når man koser seg i hverdagen.

(tallene er hentet fra sukkerkalkulatoren hos www.somebody.no)

Bildet er hentet fra Candyking.no

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

9 thoughts on “Vi må jo kose oss!

  1. Så flott med en artikkel som konkretiserer for oss med barn. Slike artikkler hjelper oss i hverdagen. Og jeg er helt enig. Hvorfor skal man alltid servere så MYE?? Popkorn og vann på flaske funker supert når vi er på kino. Brus er ett ønske, men vann med smak blir akseptert om ikke brus er et alternativ, men vi ønsker å møte poden litt… 😉 Keep up the good-work Camilla!!

  2. Så bra at du kjemper for å senke sukkerinntaket til barn og voksne 🙂 Viktig at du gjør den kunnskapen du har tilgjengelig for andre 🙂

  3. Supert innlegg!!:) jeg også syns det er altfor mye sukker i hverdagen.

  4. Bra innlegg =) Jeg vet selv at unger og voksne spiser for mye sukker i hverdagen, desverre så tror jeg at jeg også gjør det 😦 Men jeg jobber på Narvesen å der ser jeg alle typer mennesker som kommer inn å kjøper en sukkerbombe etter den andre, selv om vi også faktisk selger eppler og bananer =)

  5. Hei! Innlegget var flott, men i tillegg verkar du også som ei dame med litt mellom øyra! Det er forfriskande å høyra meiningane dine om mat og kosthold. Du setter fingeren på problemet, framfor å gje ein lett løysning, slik som alle diettane som dukkar opp i ny og ne. Det er frustrerande å sitte i diskusjonar med kollegaer og venner der dei svergar til den eine og andre dietten utan noko anna grunnlag at det er lettvint (feitt og protein er ofte god mat!). At ein ikkje skjønnar at problemet ikkje er maten, men deg sjølv og kor mykje du inntek. Alt med måte og kalori inn vs kalori ut – verre er det ikkje!

    Uansett – takk for at du er som eit friskt pust innimellom desse useriøse diskusjonane!

  6. Tusen takk, Eli.
    Kosthold må gjøres til ditt eget – og med litt kunnskap er kosthold enkelt. Jeg brenner så for å få folk til å innse at de kan være sjefen over eget kosthold – og eget liv. Det er som du sier ikke kostholdet som skal styre deg, men du som skal styre kostholdet.

    Folk trenger kunnskap. Kunnskap gir livsglede.
    Mat er nytelse, ikke et nødvendig onde – det handler om kalorier inn og ut – og mengde og hyppighet. Enkelt – så enkelt at folk ikke klarer å tro på det i denne hysteriske tiden vi er inne i med lavkarbo osv. Men jeg skal stå på for å få folk til å se hvor enkelt kosthold egentlig er!

    Derfor har jeg laget SomeBody.no 🙂

  7. Behovet for søtt henger visstnok i oss fra babystadiet da morsmelk smaker søtt. Ikke dermed sagt at det ikke er mulig å kose seg uten søtt. Uansett viktig å skille mellom hverdag og fest. Nå vet jeg ikke hvor gamle ungene dine er og å la dem plukke 5 biter hver til lørdagsgodt (og that’s it) er jo kanskje ikke fanatisk. Hvordan definerer du fantatisk? To biter? Vi har nabobarn som har det på akkurat den måten. Og hva skjer når de kommer innom en søndag vi har selskap hos oss? Joda, akkurat disse to tømmer kakefatet med glupsk apetitt og oppfører seg som om de aldri har fått noe godt hjemme. Men det har det jo heller ikke. For der i huset er et glass saft rene giften.
    Jeg skjønner jo at du virkelig tror at en unge tar skade av en bolle på skogstur med klassen og at det er «totalen» som blir så innmari skadelig for de små podene. Hvilken garanti har du for at tiltakene du foreslår istedet slår ut gærne veien når ungene blir store nok til å gå ut og bestemme selv? Slik som med nabobarna (snart ungdommene) våre?

  8. Jacobsen, det er klart at jeg har heller ikke noen garanti for at ikke mine barn kaster seg over både brus, saft og søtsaker når de står fritt til å velge selv. Men jeg håper jeg har skapt noen holdninger hos dem som gjør at de ikke gjør det.

    Jeg prøver å vise at det er mengde og hyppighet som er avgjørende. Vi har alt hele tiden i dag – derfor blir det viktigere nå enn før å begrense noen ganger. Vi må lære barna våre – og oss selv – å forholde oss til nettopp det at vi har alt hele tiden. At vi har råd til store poser (de er forrresten på tilbud – så vi lokkes til å kjøpe dem!).

    Jeg har nettopp laget en test av godteri med Foreldre og barn som viser at de «porsjonene» som angis på posene nettopp tilsvarer en mengde på omkring 5-7 biter. Hverken barn eller voksne burde spise mengder med godteri selv om det er lørdag.

    Se det i sammenheng med at vi får stadig flere overvektige barn i dette landet. Må vi ikke da begrense kosen litt? Det er jo størrelsen på godteposen det er noe feil med – det er de som får oss til å «normalisere» stadig større mengder av godteri. Størrelsen på brus også. Før var flaskene 0.2 dl…..

  9. Hei Camilla!

    Er det ikke mulig å dele innleggene dine på f.eks Facebook? Du har noen helt ufattelig gode poeng, som jeg gjerne skulle delt med noen av vennene mine!! Jeg kunne ikke vært mer enig med deg, og synes det er helt utrolig at ikke flere tenker på disse tingene. Å «kose seg» og «unne seg noe» har blitt altfor vanlige ord i våre munner, og det er helt misforstått. Jeg storkoser meg med en skål cottage cheese og bær – hvorfor skal «kosemat» være usunt?? Det er så frustrerende at mange ikke ser hva de gjør mot barna sine ved å gi dem usunn mat fra de er så små at de ikke engang vet hva som blir puttet i munnen deres..

    Fortsett å dele meningene dine rundt kosthold og helse – forhåpentligvis klarer du å snu noen trender! 🙂

Legg igjen en kommentar

