Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Brødskalaen kan lure deg!

3 kommentarer

Ser du etter brødskalaen når du kjøper brød? Det gjør jeg også. Veldig fint å kunne se på en enkel måte om brødet er grovt. Men det er stor variasjon innen grove brød. Skal du virkelig ha kontroll, må du se etter grovhetsprosenten i tillegg!

Grovhetsskalaen forteller deg om brødet er fint, halvgrovt, grovt eller ekstra grovt.
Dersom brødet har mellom 0 og 25 % sammalt mel, korn og kli, er brødet FINT.
Har brødet mellom 25 og 50 % sammalt mel, korn og kli, er brødet HALVGROVT.
Er brødet bakt med 50-75 % sammalt mel, korn og kli, er brødet GROVT.
Har brødet hele 75-100 % sammalt mel, korn og kli, er brødet EKSTRA GROVT.

MEN: Mange grove brød på markedet kommer akkurat innenfor grensen til grovt, med 51 %. Det betyr at mange grove brød ikke er særlig mer grove enn et mellomgrovt brød som kommer høyt opp i sin «gruppe».

Sjekk grovhetsprosenten
For å finne ut HVOR GROVT brødet er, kan du se etter grovhetsprosenten. Den står enten oppgitt under brødskalaen eller så er den oppført sammen med ingrediens og næringsinnhold bak på emballasjen. Da står det for eksempel: Grovhetsprosent: 69. Da vet du at dette er et grovt brød over midt på treet. Et bedre valg enn et grovt brød med grovhetsprosent på 51 !

Vil du finne ut hvor grov brødoppskriften din er, kan du bruke Brød og Korn sin brødskala-kalkulator.

 

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

3 thoughts on “Brødskalaen kan lure deg!

  1. Super blogg du har her!
    Har lagt deg til med link på min blogg i min bloggliste, håper det er greit…

  2. Takk skal du ha – supert med link 🙂

  3. Takk for tips! Jeg anbefaler mine kunder å følge brødskalaen, selv om jeg jeg har hatt en litt rar magefølelse. Nå vet jeg hva jeg skal kikke på i butikken i morgen. Prosenten 😀

Legg igjen en kommentar

