Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Kresne barn

1 kommentar

Etter ønske fra en leser av bloggen, skriver jeg i dag om kresne barn. Jeg har flere gode tips på hva som fungerer – i teorien, men vet også av egen erfaring at det ikke alltid hjelper i praksis. Det viktigste tror jeg er å ikke gi seg. Da gjør du barna en bjørnetjeneste.

Mat skal være hyggelig og godt. Det er ikke bra å tvinge barna til å spise noe. Det er heller ikke lurt å premiere med noe godt «hvis du spiser middag». Da vil middagen kunne oppleves som noe negativt ma må gjennom for å få noe godt.

Tips for deg med kresne barn
– Å smake på er en god regel. Ofte liker barn mer enn de selv tror. Ta litt på tallerkenen, og motiver til å smake på ny mat.

– Ikke tving barna til å spise noe de ikke liker. Dette kan øke aversjonen mot denne typen mat senere.

– Pass på å server «nye» matvarer med jevne mellomrom. Barnets smak utvikler seg over tid.

– Ikke tilby bolle eller kjeks like etter middag hvis barnet ikke vil spise. Barnet kan da få opplevelsen av at det lønner seg å ikke like maten til måltidet ved at de får en belønning. Barn som nekter å spise middagen, kan godt hoppe over et måltid – det tåler de godt.


Bildet er hentet fra www.5omdagen.com

Visste du at en ny smak må prøves 10-15 ganger før barn liker den?
Foreldre gir ofte opp etter 3-4 ganger.

Jeg husker godt en toåring fra et TV-program (supernanny) som kun spiste loff med smør. Familien spiste middag og barnet fikk loff med smør. Foreldrene forklarte at det var det eneste de fikk i barnet. Barnet skjønner jo ikke at det er dumt å bare spise loff med smør. At det har behov for ulike næringsstoffer. Så når han skjønner at å bare sette seg på bakbena og nekte å spise noe annet, så får han det han vil – ja, så gjør han det. Det tok ikke mange dager før barnet satt og spiste middag sammen med familien da nanny bestemte at han skulle få den samme maten som resten. Loff med smør var ikke et alternativ.

Noen flere tips til deg med kresne barn
– Finn på et morsomt navn på retten. Flamme-burger (revne gulrøtter i karbonadedeigen), prinsesse-fisk (laks)
– Tilby grønnsaker, gjerne kuttet i små biter, før maten dersom barnet vanligvis spiser lite grønnsaker
– Skap mestringsopplevelser for barna ved å servere små porsjoner som gjør det mulig for dem å spise opp alt.
– Unngå å blande ingrediensene til salaten, ha dem heller hver for seg i små skåler eller på et fat, da får barna mulighet til å velge de typene grønnsaker de liker.
– Stress i form av for eksempel en kamerat som venter eller et TV- program i bakgrunnen, kan være nok til at barnet blir
stresset og mister fokus og lysten på mat.

– Ikke la barnet drikke seg mett. Server eventuelt drikken litt om litt.

– Måltidsrytmen kan være avgjørende for hvor mye mat et barn får i seg. Generelt anbefales
heller flere små enn få store måltider, siden mange barn ikke orker så mye mat om gangen.

Ta med barna på matlagingen
Huff, det er det vi ikke har tid til. Barna tegner eller ser på TV mens en voksen lager mat. Men hvis barna får små oppgaver som å kutte opp eller rive gulrøtter, får de et mer personlig forhold til maten de skal spise. Mine kapp-spiser gulrøttene etter hvert som de river. Samme for meg om de har spist gulrøttene mens de tilbereder middagen eller om de spiser det til selve middagen….

Ingen grunn til bekymring
Det viktig å være klar over at så lenge barnet vokser, er aktivt og tilfreds og spiser variert, er det ikke noen grunn til bekymring selv om barnet ser ut til å spise lite. Normalt sett regulerer barn selv matinntaket sitt, og det er ikke uvanlig at barn spiser mindre i kortere eller lengre perioder. Men er du bekymret og barnet virker slapt og utilfreds, anbefaler jeg å kontakte fastlegen for videre hjelp.

Ikke sett begrensninger fordi du tror barna ikke vil like det
Typisk å tenke at «nei, vi kan ikke ha reker, ungene vil nok ikke spise det». Ikke bestem deg for det på forhånd! Prøv og se! Og husk dette med at barn må venne seg til nye ting med å prøve kanskje 15 ganger. Ikke gi opp etter 4 !

Inspirasjon fra familien Kling
Jeg var med på et prosjekt for 5omdagen.com hvor en familie skulle få bedre vaner. De har to barn og minsten spiste ikke særlig variert. Etter de 6 ukene var det total forandring. Gutten smakte og likte masse! Gå inn her og les bloggen som mamman skrev i de 6 ukene. Bruk menyen til høyre for å lese fra uke 1-6 og de ulike dags-innleggene. Kansje du finner inspirasjon og tips her også.

Lykke til!

Camilla


Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

One thought on “Kresne barn

  1. Spennende 🙂 Greit å huske på når det en gang blir min tur..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s