Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Camillas frokost-tips!

7 kommentarer

God morgen sol, skinner du ? Enten du har god eller dårlig tid eller god eller dårlig appetitt om morgenen, er det lurt å få i seg noe til frokost. Frokosten fyller på med ny energi til dagens gjøremål. En perfekt frokost holder deg mett helt til lunsj.

Tips til deg som liker og har tid til frokost
Musli med yoghurt, bær og nøtter. Velg gjerne en musli med mindre enn 13 g sukkerarter. Se gjerne etter nøkkelhullmerket, men ikke alle er med på ordningen – så å ta en titt på næringsinnholdet og se på «sukkerarter» – at det er under 13 g (som er kriteriet for nøkkelhull) er lurt. Skulle muslien ha 17 g sukkerarter er ikke det krise, men vit at det da finnes bedre alternativ. 4 korn kommer best ut med kun 2 g sukkerarter.

Velg en yoghurt med mindre sukker, for eksempel Tines nøkkelhullmerkede vaniljeyoghurt. Så kan du heller søte litt ekstra med friske bær. Noen valnøtter på toppen gir ekstra energi og sunt fett.

– Smoothie: Bland gjerne havgregryn, olje, valnøtter og grønnsaker i smoothien. Se tips under.

– Kok egg eller lag eggerøre. Egg er en super matvare som inneholder et meget bredt spekter av næringsstoffer (det er jo egentlig næring til et foster 🙂 Eggesalat kan du også lage og ha i kjøleskapet – det er bare helt fantastisk pålegg – nam, nam! Her er oppskriften.

– Havregrøt med tørket aprikos og valnøtter på toppen og et glass juice. Min juice-favoritt er Mandarin morning fra Tropicana.

– Grovt brød eller grove knekkebrød med grønt blad, fransk skinke fra Grilstad (finnes mange gode skinker, men denne har smak av rosmarin og timian – veldig god. Noen avokado-skiver og cherry-tomater på toppen og litt kvernet pepper. En kopp te til, kanskje?

– Grove scones. Det er så koselig å ta seg tid til å bake på morgenen! Og scones er laget på 30 minutter. Lag røren og sett i ovnen. Mens de steker i 15 minutter gjør du deg ferdig på badet. Og kan nyte ferske scones til frokost. Oppskrift på grove scones. Jeg bytter gjerne ut (noe av) hvetemelet med feks havregryn.

Tips til deg som ikke egentlig har tid til frokost

For å i alle fall få i deg noe, har jeg noen forslag her. Men dette holder deg ikke mett til lunsj, så jeg regner med du har tenkt å spise igjen innen et par timer?

– Smoothie er rask å lage, rask å drikke og kan gi deg en god dose med både energi og næringsstoffer. Bruk banan, yoghurt/juice, nøtter, bær, havregryn, olje, avokado og også gjerne grønnsaker i smoothien. Det er utrolig effektiv måte å få i seg feks 1/2 agurk på 🙂
Se oppskrifts-tips fra 5omdagen her

– Skyr drikke med jordbær eller blåbær smak. Supert produkt. Hele 17 g protein per flaske. Enkel å få i seg.

– Lag en fruktsalat dagen før og spis sammen med vaniljekesam eller yoghurt med nøtter på. Lett og deilig.

– En kaffedrikk (kaffe latte) med knuste nøtter på (feks pekannøtter)

Da håper jeg du får en god start på dagen og en strålende dag 🙂

 

Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

7 thoughts on “Camillas frokost-tips!

  1. Les denne, så håper jeg du også får et annet syn på frokost. 🙂 Jeg sluttet å spise frokost, gikk ned 23 kilo takket være PF (periodisk faste) og eqology! 🙂

  2. Fint at det funker for deg, men det betyr ikke at det nødvendigvis er riktig for andre. Frokost er et viktig måltid i mine øyne.

    Nå er ikke dette et innlegg rettet mot vektnedgang heller. Hvorfor koples alltid kosthold til vektnedgang? Hva med dem som ønsker å spise god, sunn mat og leve et deilig liv hvor feks frokost er en trivelig start på dagen?

    Med negativ energibalanse går man ned i vekt uansett. Det viktigste for varig vektnedgang er ditt forhold til mat – hvordan du styrer tanker og følelser til mat.

  3. men du fremlegger det som om at frokost er et magisk måltid som er essensielt for å fylle på energi til dagens gjøremål. Det er det da ikke, jeg kan garantere at 80% vil ha MER energi av å IKKE spise frokost. Det er bare fysiologi på sitt beste. 🙂 Og det finnes studier som viser at det er bedre å spise færre måltid enn flere, og at det er bedre å spise sent enn tidlig. Det viktigste blir uansett at man trives med det man spiser, men når frokost mennesker og LCHF mennesker begynner å preike som om at deres måte er den eneste som fungerer så blir jeg bare oppgitt. Blir religionkampen all over again!

    Trening, variert sunt kosthold basert på individuelle behov og et åpent sinn gjør livskvaliteten mye bedre.

    Om folk vil spise frokost, værsågod, men om de ikke vil spise frokost så gjør det ingenting og vil for de fleste være bedre enn å tvinge i seg mat.

    Såklart er det individuelt, ingen tvil om det, men både jeg og mange andre som har erfaring, utdanning og sett effektene på andre innenfor dette, vet at frokost ikke fortjener ryktet det har fått.

    Og om du spiser første måltid kl 16 så gjør det ikke så mye om du forstår at du ikke kan handle en pølse på narvesen. Og negativ energibalanse er ikke eneste forutsetningen for vektnedgang, hormonell ubalanse og stress er faktorer som spiller mye inn og. I tillegg kan makrogruppe sammensetningen spille inn på hvor lett du klarer å holde negativ energibalanse

  4. Jeg ga frokost-tips fordi jeg har lesere som ønsker å spise frokost.. Jeg tvinger ingen til å spise noe som helst.

    Ulike fagfolk er uenig med oss begge. Det er så langt vi kommer i denne «diskusjonen».

    Og nok en gang: det handler ikke om å gå opp eller ned i vekt, men å ha et liv man trives med.

  5. Takk for tips 🙂 Frokosten er mitt yndlingsmåltid! For meg er det veldig viktig med en god start på dagen 😉 Jeg har tenkt til å prøve ut de grove sconsene en dag denne uka!

  6. Svein Erik må være en dum feit faen. eller kanskje ikke feit etter den fasteslankingen. Stuuupid ass

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s