Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Mine matpakketips!

12 kommentarer

Noen fikk kanskje med seg dobbelt-siden i Dagbladet med matpakketips fra meg forrige uke? Ikke alle tipsene mine kom med der, derfor vil jeg skive litt om matpakke her også 🙂

En god og sunn matpakke danner grunnlaget for en god dag for barnet ditt. Jeg vet det er travelt om morgenen, men tenk at den lille ekstra tiden du investerer akkurat der og da for å gjøre matpakken litt mer sunn og spennende, er utrolig viktig for hvordan akkurat dagen i dag blir for barnet. Det er stor forskjell på to brødskiver med fint eller mellomgrovt brød med syltetøy og to grove skiver med leverpostei og agurk. Mens det første eksemplet ikke gir særlig langvarig metthet eller mangfold av næringsstoffer, vil grovt brød med leverpostei bidra med både mer fiber, proteiner, jern og andre næringsstoffer som gjør godt for kroppen.

Jeg smører som regel to matpakker og da tar jeg meg stort sett tid til å gjøre det lille ekstra. Som gulrotstenger pakket i folie med en hyssing knytet rundt, eller at jeg putter noen tørkede aprikoser eller rosiner i en liten boks. Noen ganger bruker jeg også formene mine til å stikke ut et ord i agurk eller en figur av ost – det blir veldig godt mottatt 🙂 Jeg har også kjøpt grillpinner i tre som jeg trer feks jordbær og druer på eller bare druer (plass til 4-5 på spiddet – en passe fruktdose!) Pakker det inn i sølvfolie så det skal holde seg bedre. Grillpinnene egner seg også bra til kjøttboller og cherrytomater! Eller pøsebiter.


Disse boksene er så supre til å ha feks tørket frukt, nøtter eller agurkskiver i. Kjeksen er fullkorn rugkjeks fra kavli – den er forsvarlig å sende med en gang i blant. Inneholder lite sukker.

Jeg kjenner at jeg selv får en mye bedre start på dagen når jeg sender med barna en god matpakke. Skikkelig fornøyd mamma!

Ikke tenk at du er snill om du sender med barna lyse polarbrød (ja, det finnes grove og de smaker godt – se etter grovhetsskalaen på posen), søte kjeks, sjokoladepålegg, syltetøy eller andre søte ting. Sukkerholdig mat vil bare ødelegge konsentrasjonen og kan gjøre barna slappe fordi sukker gir et kick der og da, men man daler ned etter en stund og da kan man bli trøtt og ukonsentrert. Noen blir også urolige av mye sukker og det passer heller ikke så bra i skolesammenheng. Søte drikker er heller ikke smart. Vann er beste tørstedrikk. Skolemelk er også et bra alternativ, mens juice bør evt begrenses til et lite glass om dagen, en hel termos blir for mye. Både på grunn av kalorier, fruktsukker og syre på tennene.

Hent kakeformene frem fra jule-esken!
Jeg har vært på loftet og hentet frem kakeformene. Morsomt å skjære ut en osteskive som pinnsvin eller en brødskive med peanøttsmør som et ekorn 🙂

Jeg mener ikke at man skal gjøre så mye ut av det i hverdagen, men det er koselig å ta seg tid til det en gang i blant. Fiskepudding egner seg også til å skjæres ut av pepperkakeformer.

Brødskivene kan også varieres med grove vafler eller grove scones

Håper dette kan være inspirasjon til å lage matpakker som både er grove (grovt brød, grove vafler eller grove scones), som inneholder et innslag av både frukt og grønnsaker og som inneholder pålegg som ikke er fullt av sukker.

Har du noen matpakketips? Del dem gjerne med meg som en kommentar til innlegget 🙂

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

12 thoughts on “Mine matpakketips!

  1. hvor har du kjøpt de små boksene som du hadde i matboksen? 🙂

  2. Jeg har virkelig ingen tips i det hele tatt. Sønnen min spiser sjelden matpakken sin på skolen uansett hvor stor flid jeg gjør meg, og det er så frustrerende. HAN MÅ JO HA MAT!!!

    Og han hater brød og rundstykker og alt. Hvor vanskelig blir det ikke da?

    Å, jeg kunne skrevet en bok om min frustrasjon!

  3. Men jo, dine tips var kjempesøte 🙂 jeg har stekt egg i pepperkakeformer…jeg tror det finnes former til å ha i stekepannen faktisk?
    🙂

  4. Susanne, de søte boksene er fra «Rice». Jeg fant dem faktisk på en blomsterbutikk (!) men vet at butikker med litt spesielle barneartikler har dem. De kjøpes i et nett med flere bokser i og kostet bare 69 kr. De har dem på Bærums Verk også (Lilleverket), men vet ikke hvor du holder til….

    Huff ja, da er det ikke lett, Marit. Ikke alltid brødmat er så spennende, men han liker ikke grove pannekaker eller grove vafler heller? Eller kjøttboller, osteterninger?

    Som du jo sier, han MÅ jo ha mat! Og husk at hvis du i frustrasjonen lar han få noe søtt og godt, så vet han at det hjelper å være kresen, så ikke «la deg lure» til å gi søte matpakker fordi du er redd han ikke skal spise. Men nå vet jo ikke jeg hvor lenge og hva du har prøvd, så jeg kan ikke uttale meg spesifikt om ditt tilfelle.

    Ja, det finnes former til stekepannen. Jeg har også kjøpt bokstav-former som er morsomme å bruke av og til for å lage en bokstav, navnet eller et ord i agurk feks. Men det er ikke «hverdagsmat» 🙂

    Jeg tenker at det alltid skal være noe som metter + et innslag av grønnsaker og frukt (enten frisk eller tørket) og har funnet en form på matpakken som fungerer veldig bra på mine barn.

    Lykke til, Marit.

    Hva med eggerøre eller pastasalat?

  5. Han liker ikke søte matpakker heller 🙂 takk for langt svar. Jeg begynte på et langt svar tilbake, men det ble litt feil liksom 🙂

  6. Hvilke kornblandinger/müsli mener du er de sunneste? Har du noen raske og sunne frokosttips? Gjerne noe som metter lenge 🙂

  7. Hei! jeg følger med på bloggen din og synes det er veldig bra du kommer med tips til slikt som matpakker i hverdagen. Jeg lurer på om du kan skrive et innlegg om «kresne» barn og hvordan man kan få dem til å spise mer variert? Jeg har tvillinggutter på 8 år, som er veldig kresne. De spiser brødskive, men helst bare med egg, smør eller prim (prøver å begrense prim) . Den ene av dem kan spise ost på skiven, men den andre spiser ikke det engang. Likt med middag, her er de kjempeskeptiske til alt de ikke har smakt før og «bestemmer» seg derfor, for å ikke like det. De er også ganske kresne på frukt og grønt (da kan spise druer og av og til banan eller eple), ellers har jeg etter lang tid med bearbeiding fått dem til å begynne å spise litt gulrot og brokkoli.

    Dette fører til at det går veldig mye i samme brødmat og samme middager, og jeg er redd de ikke får i seg det de trenger av vitaminer, næring osv. Spesielt den ene er veldig tynn og legger lite på seg. Det er jo også veldig kjedelig for oss alle i lengden å spise så lite variert mat til middag.

    Har du noen gode tips og råd?

    Setter pris på svar.

  8. Fint at dere kommer med ønske om tema på innlegg – da skal jeg skrive et innlegg om frokost-tips og et om kresne barn over helgen. Nå skal jeg bake grove scones til frokost 🙂

    Ha en strålende helg så lenge!

  9. Hvor har du kjøpt bokstav-formene hen?:)

  10. Bokstav-formene finner du blant annet hos Jernia. Et eget stativ med utstikkere, muffinsformer osv. Cacas i Oslo har det også.

  11. Så gøy med flere tips!! Jeg er som det veldig opptatt av å lage fristende matpakker til barna mine. Jeg har lagt ut mine tips her http://www.going.no/mattips.asp

Legg igjen en kommentar

