Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter


1 kommentar

Kresne barn

Etter ønske fra en leser av bloggen, skriver jeg i dag om kresne barn. Jeg har flere gode tips på hva som fungerer – i teorien, men vet også av egen erfaring at det ikke alltid hjelper i praksis. Det viktigste tror jeg er å ikke gi seg. Da gjør du barna en bjørnetjeneste.

Mat skal være hyggelig og godt. Det er ikke bra å tvinge barna til å spise noe. Det er heller ikke lurt å premiere med noe godt «hvis du spiser middag». Da vil middagen kunne oppleves som noe negativt ma må gjennom for å få noe godt.

Tips for deg med kresne barn
– Å smake på er en god regel. Ofte liker barn mer enn de selv tror. Ta litt på tallerkenen, og motiver til å smake på ny mat.

– Ikke tving barna til å spise noe de ikke liker. Dette kan øke aversjonen mot denne typen mat senere.

– Pass på å server «nye» matvarer med jevne mellomrom. Barnets smak utvikler seg over tid.

– Ikke tilby bolle eller kjeks like etter middag hvis barnet ikke vil spise. Barnet kan da få opplevelsen av at det lønner seg å ikke like maten til måltidet ved at de får en belønning. Barn som nekter å spise middagen, kan godt hoppe over et måltid – det tåler de godt.


Bildet er hentet fra www.5omdagen.com

Visste du at en ny smak må prøves 10-15 ganger før barn liker den?
Foreldre gir ofte opp etter 3-4 ganger.

Jeg husker godt en toåring fra et TV-program (supernanny) som kun spiste loff med smør. Familien spiste middag og barnet fikk loff med smør. Foreldrene forklarte at det var det eneste de fikk i barnet. Barnet skjønner jo ikke at det er dumt å bare spise loff med smør. At det har behov for ulike næringsstoffer. Så når han skjønner at å bare sette seg på bakbena og nekte å spise noe annet, så får han det han vil – ja, så gjør han det. Det tok ikke mange dager før barnet satt og spiste middag sammen med familien da nanny bestemte at han skulle få den samme maten som resten. Loff med smør var ikke et alternativ.

Noen flere tips til deg med kresne barn
– Finn på et morsomt navn på retten. Flamme-burger (revne gulrøtter i karbonadedeigen), prinsesse-fisk (laks)
– Tilby grønnsaker, gjerne kuttet i små biter, før maten dersom barnet vanligvis spiser lite grønnsaker
– Skap mestringsopplevelser for barna ved å servere små porsjoner som gjør det mulig for dem å spise opp alt.
– Unngå å blande ingrediensene til salaten, ha dem heller hver for seg i små skåler eller på et fat, da får barna mulighet til å velge de typene grønnsaker de liker.
– Stress i form av for eksempel en kamerat som venter eller et TV- program i bakgrunnen, kan være nok til at barnet blir
stresset og mister fokus og lysten på mat.

– Ikke la barnet drikke seg mett. Server eventuelt drikken litt om litt.

– Måltidsrytmen kan være avgjørende for hvor mye mat et barn får i seg. Generelt anbefales
heller flere små enn få store måltider, siden mange barn ikke orker så mye mat om gangen.

Ta med barna på matlagingen
Huff, det er det vi ikke har tid til. Barna tegner eller ser på TV mens en voksen lager mat. Men hvis barna får små oppgaver som å kutte opp eller rive gulrøtter, får de et mer personlig forhold til maten de skal spise. Mine kapp-spiser gulrøttene etter hvert som de river. Samme for meg om de har spist gulrøttene mens de tilbereder middagen eller om de spiser det til selve middagen….

Ingen grunn til bekymring
Det viktig å være klar over at så lenge barnet vokser, er aktivt og tilfreds og spiser variert, er det ikke noen grunn til bekymring selv om barnet ser ut til å spise lite. Normalt sett regulerer barn selv matinntaket sitt, og det er ikke uvanlig at barn spiser mindre i kortere eller lengre perioder. Men er du bekymret og barnet virker slapt og utilfreds, anbefaler jeg å kontakte fastlegen for videre hjelp.

Ikke sett begrensninger fordi du tror barna ikke vil like det
Typisk å tenke at «nei, vi kan ikke ha reker, ungene vil nok ikke spise det». Ikke bestem deg for det på forhånd! Prøv og se! Og husk dette med at barn må venne seg til nye ting med å prøve kanskje 15 ganger. Ikke gi opp etter 4 !

Inspirasjon fra familien Kling
Jeg var med på et prosjekt for 5omdagen.com hvor en familie skulle få bedre vaner. De har to barn og minsten spiste ikke særlig variert. Etter de 6 ukene var det total forandring. Gutten smakte og likte masse! Gå inn her og les bloggen som mamman skrev i de 6 ukene. Bruk menyen til høyre for å lese fra uke 1-6 og de ulike dags-innleggene. Kansje du finner inspirasjon og tips her også.

Lykke til!

Camilla



7 kommentarer

Camillas frokost-tips!

God morgen sol, skinner du ? Enten du har god eller dårlig tid eller god eller dårlig appetitt om morgenen, er det lurt å få i seg noe til frokost. Frokosten fyller på med ny energi til dagens gjøremål. En perfekt frokost holder deg mett helt til lunsj.

Tips til deg som liker og har tid til frokost
Musli med yoghurt, bær og nøtter. Velg gjerne en musli med mindre enn 13 g sukkerarter. Se gjerne etter nøkkelhullmerket, men ikke alle er med på ordningen – så å ta en titt på næringsinnholdet og se på «sukkerarter» – at det er under 13 g (som er kriteriet for nøkkelhull) er lurt. Skulle muslien ha 17 g sukkerarter er ikke det krise, men vit at det da finnes bedre alternativ. 4 korn kommer best ut med kun 2 g sukkerarter.

Velg en yoghurt med mindre sukker, for eksempel Tines nøkkelhullmerkede vaniljeyoghurt. Så kan du heller søte litt ekstra med friske bær. Noen valnøtter på toppen gir ekstra energi og sunt fett.

– Smoothie: Bland gjerne havgregryn, olje, valnøtter og grønnsaker i smoothien. Se tips under.

– Kok egg eller lag eggerøre. Egg er en super matvare som inneholder et meget bredt spekter av næringsstoffer (det er jo egentlig næring til et foster 🙂 Eggesalat kan du også lage og ha i kjøleskapet – det er bare helt fantastisk pålegg – nam, nam! Her er oppskriften.

– Havregrøt med tørket aprikos og valnøtter på toppen og et glass juice. Min juice-favoritt er Mandarin morning fra Tropicana.

– Grovt brød eller grove knekkebrød med grønt blad, fransk skinke fra Grilstad (finnes mange gode skinker, men denne har smak av rosmarin og timian – veldig god. Noen avokado-skiver og cherry-tomater på toppen og litt kvernet pepper. En kopp te til, kanskje?

– Grove scones. Det er så koselig å ta seg tid til å bake på morgenen! Og scones er laget på 30 minutter. Lag røren og sett i ovnen. Mens de steker i 15 minutter gjør du deg ferdig på badet. Og kan nyte ferske scones til frokost. Oppskrift på grove scones. Jeg bytter gjerne ut (noe av) hvetemelet med feks havregryn.

Tips til deg som ikke egentlig har tid til frokost

For å i alle fall få i deg noe, har jeg noen forslag her. Men dette holder deg ikke mett til lunsj, så jeg regner med du har tenkt å spise igjen innen et par timer?

– Smoothie er rask å lage, rask å drikke og kan gi deg en god dose med både energi og næringsstoffer. Bruk banan, yoghurt/juice, nøtter, bær, havregryn, olje, avokado og også gjerne grønnsaker i smoothien. Det er utrolig effektiv måte å få i seg feks 1/2 agurk på 🙂
Se oppskrifts-tips fra 5omdagen her

– Skyr drikke med jordbær eller blåbær smak. Supert produkt. Hele 17 g protein per flaske. Enkel å få i seg.

– Lag en fruktsalat dagen før og spis sammen med vaniljekesam eller yoghurt med nøtter på. Lett og deilig.

– En kaffedrikk (kaffe latte) med knuste nøtter på (feks pekannøtter)

Da håper jeg du får en god start på dagen og en strålende dag 🙂

 


12 kommentarer

Mine matpakketips!

Noen fikk kanskje med seg dobbelt-siden i Dagbladet med matpakketips fra meg forrige uke? Ikke alle tipsene mine kom med der, derfor vil jeg skive litt om matpakke her også 🙂

En god og sunn matpakke danner grunnlaget for en god dag for barnet ditt. Jeg vet det er travelt om morgenen, men tenk at den lille ekstra tiden du investerer akkurat der og da for å gjøre matpakken litt mer sunn og spennende, er utrolig viktig for hvordan akkurat dagen i dag blir for barnet. Det er stor forskjell på to brødskiver med fint eller mellomgrovt brød med syltetøy og to grove skiver med leverpostei og agurk. Mens det første eksemplet ikke gir særlig langvarig metthet eller mangfold av næringsstoffer, vil grovt brød med leverpostei bidra med både mer fiber, proteiner, jern og andre næringsstoffer som gjør godt for kroppen.

Jeg smører som regel to matpakker og da tar jeg meg stort sett tid til å gjøre det lille ekstra. Som gulrotstenger pakket i folie med en hyssing knytet rundt, eller at jeg putter noen tørkede aprikoser eller rosiner i en liten boks. Noen ganger bruker jeg også formene mine til å stikke ut et ord i agurk eller en figur av ost – det blir veldig godt mottatt 🙂 Jeg har også kjøpt grillpinner i tre som jeg trer feks jordbær og druer på eller bare druer (plass til 4-5 på spiddet – en passe fruktdose!) Pakker det inn i sølvfolie så det skal holde seg bedre. Grillpinnene egner seg også bra til kjøttboller og cherrytomater! Eller pøsebiter.


Disse boksene er så supre til å ha feks tørket frukt, nøtter eller agurkskiver i. Kjeksen er fullkorn rugkjeks fra kavli – den er forsvarlig å sende med en gang i blant. Inneholder lite sukker.

Jeg kjenner at jeg selv får en mye bedre start på dagen når jeg sender med barna en god matpakke. Skikkelig fornøyd mamma!

Ikke tenk at du er snill om du sender med barna lyse polarbrød (ja, det finnes grove og de smaker godt – se etter grovhetsskalaen på posen), søte kjeks, sjokoladepålegg, syltetøy eller andre søte ting. Sukkerholdig mat vil bare ødelegge konsentrasjonen og kan gjøre barna slappe fordi sukker gir et kick der og da, men man daler ned etter en stund og da kan man bli trøtt og ukonsentrert. Noen blir også urolige av mye sukker og det passer heller ikke så bra i skolesammenheng. Søte drikker er heller ikke smart. Vann er beste tørstedrikk. Skolemelk er også et bra alternativ, mens juice bør evt begrenses til et lite glass om dagen, en hel termos blir for mye. Både på grunn av kalorier, fruktsukker og syre på tennene.

Hent kakeformene frem fra jule-esken!
Jeg har vært på loftet og hentet frem kakeformene. Morsomt å skjære ut en osteskive som pinnsvin eller en brødskive med peanøttsmør som et ekorn 🙂

Jeg mener ikke at man skal gjøre så mye ut av det i hverdagen, men det er koselig å ta seg tid til det en gang i blant. Fiskepudding egner seg også til å skjæres ut av pepperkakeformer.

Brødskivene kan også varieres med grove vafler eller grove scones

Håper dette kan være inspirasjon til å lage matpakker som både er grove (grovt brød, grove vafler eller grove scones), som inneholder et innslag av både frukt og grønnsaker og som inneholder pålegg som ikke er fullt av sukker.

Har du noen matpakketips? Del dem gjerne med meg som en kommentar til innlegget 🙂