Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Begrens mengdene, ikke kostholdet!

3 kommentarer

Det å ha et sunt kosthold, definerer jeg som et kosthold som gir kroppen den energien og næringen den trenger, samtidig som man har et kosthold som inkluderer alt man er glad i.

Det er med andre ord svært individuelt hva et sunt kosthold består i, så det går ikke an å lage en diett som passer for alle. Vi har ulike ønsker, preferanser, mål og følelser knyttet til mat og kosthold, og dette må det tas hensyn til når man setter sammen kostholdet.

Jeg opplever å bli kritisert av personer som har en annen oppfatning enn meg, og blir også kalt «ernæringsfysiolog» (i anførselstegn) i kommentar-lenker til artikler jeg har bidratt i på ulike nettsider. Må bare få understreke at jeg har master i samfunnsernæring fra Univesitetet  i Oslo, så jeg er ekte ernæringsfysiolog 🙂

Jeg har respekt for at enkelte velger å leve etter en diett, men min jobb er å fortelle at det ikke er nødvendig å følge (strenge) dietter for å ha et sunt kosthold – eller for å gå ned i vekt. At enkeltpersoner opplever det fint å gå på en diett, betyr ikke at alle andre vil oppleve det på samme måte.

Faktisk er det slik, at skal man lykkes med varig vektnedgang, eller med å holde et sunt kosthold, MÅ man selv ha stor innflytelse i hva kostholdet består i. Å følge ferdig-oppsatte menyer fungerer ikke i lengden.

Og uansett er energibalansen avgjørende for stabil vekt og derfor er jeg opptatt av MENGDER. Du kan spise hva som helst så lenge du tar hensyn til mengde – og hyppighet. Det er ikke usunt å spise kake når du ikke spiser det for ofte og ikke spiser for mye.

Kosthold skal være noe positivt, noe å glede seg over og ikke et nødvendig onde fullt av dårlig samvittighet!

Begrens mengdene, ikke kostholdet!

 

Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

3 thoughts on “Begrens mengdene, ikke kostholdet!

  1. Det hadde vært spennende å se hva du har å si om lavkarbokosthold?

    Jeg har i alle tider vinglet mellom lavkalori og lavkarbo og har ærlig talt hatt mest suksess med lavkarbo – uten at jeg helt finner en direkte logisk forklaring på det. Men jeg er veldig glad i litt pasta og pizza i ny og ne, så jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken strategi jeg går etter.

  2. Jeg kom over en fin artikkel på dagbladet.no i går som omhandlet lavkarbo og som jeg er enig i:
    http://www.dagbladet.no/2011/08/05/tema/lavkarbo/helse/mat/kosthold/17570546/

    Jeg syns ikke noe om ekstrem-variantene av lavkarbo, men er med på at å kutte NOE ned på karbohydrater kan være en måte å kutte kalorier på for å gå ned i vekt. Men kutter du kaloriinntaket vil du uansett gå ned i vekt, så det kommer an på hva som passer hver enkelt.
    Ved å kutte ned på karbohydrater står du igjen med mat som metter mer – og det er jo en fordel å spise mat som gjør deg mett – da reduserer du sjansene for småspising.
    Jeg mener også det er forskjell på å kutte ut kaker, kjeks, boller osv og på å gå så drastisk til verks (slik jeg ser det) som å skulle kutte ut frukt og kalle frukt for godteri. For det er det ikke. Myndighetene anbefaler to frukt/bær enheter om dagen og det er helt forsvarlig å spise – og inneholder masse viktig næring som bakevarer ikke har. Så det handler om hvilke karbohydrater man bør inkludere i det daglige kostholdet og hva man ikke bør spise daglig, syns jeg.

    Å spise for mye av noe er ikke bra. Det kaller jeg misbruk og ikke forbruk. Og mitt syn er også at det å kutte ut noe heller ikke er bra. Litt av alt, den gyldne middelvei, er min vei. Ingen matvare er sunn eller usunn, det handler om hvor mye og hvor ofte du spiser den.

    Så er det jo ikke slik at alle som spiser lavkarbo vil ned i vekt, men bare ønsker å spise sunt. Og da er jeg vel mer for at det å kutte ut hverdagskosen er en like så god leveregel som å gå på lavkarbo. Det å spise egg og fisk er ikke forbeholdt lavkarbo, så man kan fint spise et sunt kosthold uten at man kaller det lavkarbo.Det handler i bunn og grunn om å ha sunne vaner i hverdagen og å kunne tillate seg litt kos i blant. Myndighetene anbefaler feks minst 2 fiskemiddager i uken, men vi spiser ikke to fiskemiddager i uken. Så da er det jo ikke rådene fra myndighetene som det er noe galt med, men det at vi ikke følger dem.

    Jeg er opptatt av at man ikke skal leve i en tvangs-trøye hvor noe er forbudt å spise. Man skal kunne spise alt man liker, men alt til sin tid og i passe mengder. Så om man lager seg sin egen variant av et lavkarbo kosthold – hvor man spiser alt man er glad i, og tillater å skeie ut med både kake og is, så syns jeg det er i alle fall en levelig variant av lavkarbo. Selv om man da kan spørre seg om du da egentlig har et lavkarbo kosthold eller om du rett og slett bare har skjerpet vanene dine?

    Jeg vil anbefale deg å ha et kosthold du trives med, hvor du kan spise alt du er glad i. At du fokuserer på å spise næringsrikt og variert for å gi kroppen den næringen den trenger, samtidig som du unner deg både pasta og pizza – og kake når anledningen byr seg. Og ikke spis med dårlig samvittighet. Mat er glede og nytelse. Og mat er mer enn næringsstoffer. Mat har en viktig sosial rolle. Og er knyttet til tradisjoner. Og spiser man alt med måte er det ingenting som er usunt å spise.

    Energibalansen teller uansett. Også om man går på lavkarbo. Lavkarbo gjør det for mange lettere å holde kaloriinntaket nede, nemlig fordi som jeg skrev over – at du spiser mat som metter mer. Men du kommer ikke utenom energibalansen selv om du spiser lavkarbo. Jeg leser at noen hevder det – at de spiser «så mye de vil» når de går på lavkarbo – og likevel går ned i vekt. Men hadde vi registrert kaloriinntaket hadde vi sett at de spiste færre kalorier enn de forbrukte. Det er jeg ganske sikker på.

  3. Veldig bra innlegg, har lenge slitt med dårlig selvtillit å hvordan jeg skal forholde meg til mat. Har prøvd mye, blant annet lavkarbo som faktisk funka! Men så er det ferie, så er det ditten å datten, jeg er ung, er med på mye, så lavkarbo ble bare mer og mer vanskelig for meg. Familien min likte det ikke, men de skjønte ikke poenget med lavkarbo, de hadde for lite kunnskaper om det for å skjønne at lavkarbo er faktisk sunt og helsefremmende, at det virker å gir mer energi. Men det er KUN hvis du gjør det rett, og de gjorde det til tider vanskelig for meg når de laget pizza til meg, kjøpte meg softis og jeg måtte takke nei, det er ikke noe morsomt… Det er ikke det samme, ting ble så annerledes og jeg begynte å fråtse i tabumaten når jeg hadde utskeielser, jeg spiste MASSE karbs, på slutten ble det bare flere og flere utskeielser og jeg begynte å legge på meg.

    Jeg tror ikke det er sunt å tvinge deg selv til å aldri la kroppen få den maten den har lyst på, da tenker man så mye på den nei-maten at sjansen er stor for å sprekke å overspise.

    Jeg er begynt å spise sakte, lite og ofte nå, prøver å venne meg mer og mere til det, er litt av en overgang fra lavkarbo, men jeg trives mye bedre nå. Nå kan jeg kose meg med noen biter sjokolade en onsdagskveld, å jeg kan spise knekkebrød med Philadelphia og jordbær på, noe jeg er blitt hekta på nå, hehe.

    Jeg har ikke det samme stresset med å tenke på mat å planlegge mat hele tiden, det tok over livet ditt å det påvirket meg som person.

    Nå spiser jeg hva jeg vil,bare at jeg spiser små måltider. Men er ganske fornuftig så spiser stort sett sunt, når det gjelder middag så spiser jeg det min ste-pappa lager til meg 😛 Jeg tar det jeg får.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s