Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter


Legg igjen en kommentar

Tankefri knasking – det er «farlig», det!

Freia har i en ny reklamekampanje lansert et slagord som virkelig havner innenfor det jeg kaller en fedmekampanje:

«Tankefri knasking»

Er tankene et annet sted når du spiser, er det lett å tømme en hel pose. En pose Knask Rosiner inneholder hele 705 kcal.

Jeg vil som ernæringsfysiolog fraråde tankefri knasking av slike produkter!

En god kandidat til sommerens fedmekampanje-pris er det imidlertid helt klart….

 


5 kommentarer

Eggesalat – enkelt og nydelig!

Et pålegg som er hjemmelaget, sunt og smaker aldeles nydelig er eggesalat. Hardkokte egg blandet med majones og vårløk. Superenkelt å lage!

Du trenger:

8 egg (hardkokes)
3 stilker vårløk
6 ss majones
noen sitrondråper
pepper

1. Hardkok 8 egg.

2. Kutt vårløk i små biter og ha vårløk,  6 ss majones og noen dråper sitron i en bolle. Kutt eggene i biter og tilsett i salaten. Smak til med litt pepper. Ferdig!

Mmmmmmm 🙂


3 kommentarer

Begrens mengdene, ikke kostholdet!

Det å ha et sunt kosthold, definerer jeg som et kosthold som gir kroppen den energien og næringen den trenger, samtidig som man har et kosthold som inkluderer alt man er glad i.

Det er med andre ord svært individuelt hva et sunt kosthold består i, så det går ikke an å lage en diett som passer for alle. Vi har ulike ønsker, preferanser, mål og følelser knyttet til mat og kosthold, og dette må det tas hensyn til når man setter sammen kostholdet.

Jeg opplever å bli kritisert av personer som har en annen oppfatning enn meg, og blir også kalt «ernæringsfysiolog» (i anførselstegn) i kommentar-lenker til artikler jeg har bidratt i på ulike nettsider. Må bare få understreke at jeg har master i samfunnsernæring fra Univesitetet  i Oslo, så jeg er ekte ernæringsfysiolog 🙂

Jeg har respekt for at enkelte velger å leve etter en diett, men min jobb er å fortelle at det ikke er nødvendig å følge (strenge) dietter for å ha et sunt kosthold – eller for å gå ned i vekt. At enkeltpersoner opplever det fint å gå på en diett, betyr ikke at alle andre vil oppleve det på samme måte.

Faktisk er det slik, at skal man lykkes med varig vektnedgang, eller med å holde et sunt kosthold, MÅ man selv ha stor innflytelse i hva kostholdet består i. Å følge ferdig-oppsatte menyer fungerer ikke i lengden.

Og uansett er energibalansen avgjørende for stabil vekt og derfor er jeg opptatt av MENGDER. Du kan spise hva som helst så lenge du tar hensyn til mengde – og hyppighet. Det er ikke usunt å spise kake når du ikke spiser det for ofte og ikke spiser for mye.

Kosthold skal være noe positivt, noe å glede seg over og ikke et nødvendig onde fullt av dårlig samvittighet!

Begrens mengdene, ikke kostholdet!