Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Er det sunt?

2 kommentarer

Hva er sunt og hva er usunt? For meg handler det ikke om at noe er sunt eller usunt, det handler om hvor mye og hvor ofte du spiser av det! Du kan spise hva som helst bare du avpasser mengde og hyppighet. Et sunt kosthold for meg er ikke bare et kosthold som gir kroppen den næringen den trenger, men det er også et kosthold som gir trivsel og glede. Derfor er jeg opptatt av at man ikke skal forsake noe, men heller ikke overdrive inntaket av noe. Den gyldne middelvei, med andre ord.

Et kosthold basert på forsakelser er ikke et sunt kosthold. Finn balansen mellom det å gi kroppen næring og det å leve mens du gjør det. Å kunne nyte en skål jordbærsuppe med is, ta et stykke kake i selskap, dele en dessert med kjæresten eller kose seg med en croissant til kaffen på kafè.

Det å ikke unne seg alt hele tiden gjør også at det blir mye mer kos når man først unner seg det!

Ta vare på nytelsen og kosen med maten. Spis alt med måte og alt til sin tid 🙂


Jordbærsuppe. Bilde: gilde.no

Oppskrift på jordbærsuppe:
(4 porsjoner)

2 kurver jordbær
4 ss sukker
saften av 1/2 lime

Bland alt godt i blender og sett til avkjøling. Serveres med en kule av din favoritt-is! Nydelig dessert med masse god næring fra jordbærene 🙂

Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

2 thoughts on “Er det sunt?

  1. Kva med å bruke Sukrin eller Stevia som erstatning for sukkeret? Då blir det endå sunnare 🙂

  2. Det kan man gjøre. Men hvis man ikke må unngå sukker av medisinske årsaker (diabetes) er det ikke «farlig» med litt sukker. Du unngår kaloriene med sukrin og stevia.

    Hvis du passer på å holde sukkerinntaket nede i hverdagen kan du unne deg noe med litt mer sukker av og til uten at det er krise.

    Men for all del, alternativer kan benyttes der det passer – og for den det passer 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s