Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Ville du brukt 8 sukkerbiter i 1 kopp te?

10 kommentarer

Iste kan kanskje være et leskende alternativ nå om sommeren. Men visste du at det er nesten like mye sukker i iste som i brus? Bare en sukkerbit skiller per dl.

Hvis du tar utgangspunkt i en vanlig kopp te, kan du slippe 8 sukkerbiter i en kopp, så har du sukkerinnholdet i isteen fra Tine.


8 sukkerbiter oppi her?

At vi nå får iste på flasker à 5 dl, for «folk i farta», gjør at vi drikker 5 dl når vi først kjøper iste «i farta». Det betyr at vi får i oss 41 g sukker. I en halv liter brus er det 50 g sukker, så da er ikke iste så mye bedre alternativ.

Kanskje ingen ideel hverdags-tørsteslukker likevel?

Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

10 thoughts on “Ville du brukt 8 sukkerbiter i 1 kopp te?

  1. Finnes det noen som er sukkerfrie? jeg drikker jo varm te med suketter, så hvorfor lages det ikke is-te med suketter 😀

  2. OJ, enda en aha opplevelse!
    Jeg har fått smaken på Farris – ENDELIG! Det er vel sundt vel? hehe

    • Farris er en bedre tørstedrikk, ja 🙂 Men du har vel lest saken om sukkeret i de smakssatte variantene:
      http://www.side2.no/helse/article3165967.ece

      Det er ikke tilsatt sukker som i brus, men imsdal pære er feks søtet med sukker fra naturlig fruktekstrakt/fruktjuice. Men kroppen skiller ikke på om det er fruktekstrakt eller hvitt sukker.

      Greit å være obs på, men det er mindre sukker i smakssatt vann enn i brus.

      Man kan tilsette limeskiver, appelsinskiver, jordbærskiver, kiwiskiver, sitronskiver e.l i vanlig vann – det er også godt!

      Ikke meningen å skremme dere, men det er jo greit å vite at man får i seg litt sukker av smakssatt vann, så kan man moderere mengdene om man ønsker!

      Men i forhold til brus/iste er smakssatt vann absolutt bedre!

  3. Det fantes flere «lett» varianter fra Tine, men så vidt jeg kan se, er de gått ut? Fun light har iste uten sukker, men da er det kunstig søtning (som ikke jeg er så glad i) Men i moderate mengder er det ok. Lipton skal også ha light utgave uten sukker.

    Fikk et tips på somebodys side på facebook:

    Lager gjerne iste hjemme selv, koker vann og trekker grønn te, og har sitron oppi, og lar det avkjøles før det settes i kjøleskapet. Bruker ikke sukker i det hele tatt, grønn te er best litt bitter. Bare å helle på ei flaske og putte noen isbiter oppi, så holder det seg om man tar det med ut. Bedre mot tørsten enn vanlig vann, syns jeg 🙂

  4. Hei,
    Er det ikke slitsom å tenkte på sukker, kalorier,osv?
    Jeg har begynt å trene og det hjelper. Pluss Resolusion 7, dyrt i Norge , men det hjelper å komme i størrelse 38, snart 36 fra Massimo Dutti 🙂

    Litt lei av Camilla jeg….

  5. Obs: Farris inneholder kullsyre, smak på ordet;) Kroppen jobber på overtid for å fjerne syre i kroppen, noe de aller fleste dessverre har for mye av. Skal du derfor drikke vann, så drikker heller uten denne syren som kroppen må kompensere med base for å få vekk. Har du ikke denne basen tilgjengelig så kan kroppen ta kalk fra benmassen og man kan få benskjørhet (osteoporose).. Som sagt, det er i værste fall, men viktig å vita at syre er såpass skadelig for kroppen at kan du unngå det så gjør det:) Vann er jo så godt!:)

  6. Og Simona; Det er ikke slitsomt å tenke på sukker og kalorier når du vet hvor skadelig det er for kroppen. Til slutt så tenker man aldri over det lenger og man finner andre matvarer som både er godt OG sunt! Feks råsjokolade med kokosblomstsukker? 90% av alle sykdommer er livsstilsykdommer, sykdommer vi har dratt på oss selv pga dårlig kosthold og lite mosjon. Dårlig kosthold=sukker (og andre ting selvfølgelig, men hovedsakelig sukker).
    Så takk heller for at sånne mennesker som Camilla ønsker å opplyse folk om hva som er bra for deg enn å gidde å bruke energi på et innlegg som kun viser inkompetanse;)

  7. Alt med måte!
    Ikke farlig å drikke litt farris eller annet med kullsyre, men man bør selvsagt tenke over hvor mye man drikker i hverdagen. Vann funker best 🙂

    Har man litt basiskunnskap slipper man å tenke aktivt på kalorier og sukker til daglig – det å bli «ubevisst kompetent» er det vi må oppnå 🙂 At vi bare vet uten å tenke på det.
    Og det håper jeg å bidra til med å dele min kunnskap med dere!

  8. Altså, bare til opplysning og til mitt forsvar: jeg drikker selvsagt mest vann, rent vann;) Men har alltid ønsket at jeg likte Farris, for å kunne ta meg ett glass i ny og ne for å koose meg.
    Og nå liker jeg det, og koser meg en gang i blandt med ETT glass 😉

    ALLE vet jo at rent vann er sunnest og egentlig best som tørsteslukker…Men takk for info dere 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s