Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Bra jeg valgte vann!

10 kommentarer

Var innom Peppes i dag for å spise lunsj (kylling-sandwich om noen lurte!?) og bestilte vann til maten. Det var ikke et hvilket som helst glass med vann jeg fikk. Det var 0.8 liter. Klarte nesten ikke å holde rundt det! Wow, er det folk som drikker brus av disse også, måtte jeg spørre. Ja, svarte hun som ekspederte. Oh my God, svarte jeg…..

Det er jo helt sinnsykt å drikke så mye brus. Tenk deg da, det hadde vært 44 sukkerbiter i dette glasset om det var brus i det !

Disse glassene burde faktisk vært FORBEHOLDT vann !

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

10 thoughts on “Bra jeg valgte vann!

  1. *grøss* 44 sukkerbiter…. Jeg sluttet å drikke brus for 11 år siden, har kun vært litt sporadisk et glass en gang i blant senere.

  2. Jeg ble også svært overrasket over vannglasset jeg fikk der, heldigvis kan man velge litt mindre brusglass. Nå drikker ikke jeg heller brus da.

    Jeg spiste salat med reker, og det var overraskende mye og godt. Spurte om de hadde grovt brød, men da svarte servitøren at «nei, vi har bare lyst, Peppes vil visst ikke servere det de fleste vil ha nå». Så det er tydeligvis flere som vil ha grovt brød 🙂 Det er bra!

    Kjøper man power-bensin på Shell, så får man jaggu billige sjokoladeboller da også 🙂 Heia!

  3. Huff, sinnsykt når man får det «servert» fakta sånn… Jeg er altfor glad i Pepsi Max, men er nødt til å slutte selv om det ikke er sukker i den…

  4. Ja, 8 dl var ganske mye. Du får kjøpt 4 dl også, men til og med det er jo mye når man velger brus. Og så får man gjerne drikke før maten, så når maten kommer, bestiller man en drikke til….

    Kjøpe bensin og få billigere boller – i all verden. Noterer meg den som kandidat til neste fedmekampanje-pris.
    Slike tilbud hvor man kjøper noe og får noe annet på kjøpet eller for en liten ekstra penge er faktisk verdt å beskytte seg mot. Når man kjøper kaffe og FÅR en gratis croissant feks. Hallo! Det er 300 kcal du egentlig ikke hadde tenkt å spise. Og som du får på kjøpet. Å, så snilt….? Et godt kjøp? Nei, det er ikke det!
    Og det verste er at når vi gjør slike «gode» kjøp, spiser/drikker vi med god samvittighet. På den måten er slike tilbud med på å «legalisere» at vi koser oss litt ekstra også i hverdagen. Så vi spiser faktisk «usunn» mat med god samvittighet!!!

    Jeg har en jobb å gjøre 🙂

    • Haha, nå må jeg jo bare fortelle om opplevelsen min i dag. En gutt i kassen på Esso spurte om to boller. Essomannen slang en pose med tre boller på disken og sa irritert «det er billigere å kjøpe tre, så får du heller kaste den siste». Gutten ble nok like overrasket som meg, så det tok litt tid før han mumlet «ja, da blir det vel tre boller da».

      Det var litt derfor jeg begynte å lese bloggen din, fordi du er like irritert på bollegivergleden til bensinstasjonene og kioskene som meg 🙂

      Jeg skal innrømme at jeg elsker rosinboller selv, men jeg kjøper som regel bare etter lange sykkelturer, og etter Birken så tror jeg nok at jeg kjøpte 3. Men jeg kjøper ofte bare en eller to for å understreke mitt poeng, det går faktisk an å holde seg unna 3-5 og 10-bolleposene.

      Jeg tror jeg hadde tatt den ene bollen ut av posen og lagt igjen på disken, hadde jeg vært gutten, også hadde jeg sagt «dere gjør nordmenn feite». Og så hadde jeg, når jeg først var i gang «og se og få lettmelk i kaffemaskinene deres!!!!» Skummet er kanskje for mye å be om 🙂

      Det ble vel min lengste bloggkommentar noensinne 🙂

      • Fy skamme seg, Esso! Dette er absolutt ikke bra. Stakkars gutt. Jeg skulle vært der!

        Handelen lærer oss til å kjøpe mer fordi det er billigere. Av «mat» som egentlig ikke hører hjeme i hverdagen. Det går ikke an!

        Er det bare helmelk i kaffemaskinene? Det bør de gjøre noe med, ja!

        Jeg kom forresten på en opplevelse i Firenze da vi skulle kjøpe is og en dundre bak disken fylte så mye is på kjeksen at diameteren var 17 cm og høyden 20 cm (JEG KØDDER IKKE!) Isen skulle være til barna mine på 3 og 4 år. Jeg ba henne om ikke å lage så stor is og fikk til svar «YOU CAN SHARE!» Jeg betalte og dyttet av hele klædden i søpla slik at det var en passe kule igjen til barna. Hallo?

        Greit at vi skal kose oss, men vi bør ikke kose oss ihjel!

  5. Hei.
    Jeg er sååå utrolig glad jeg kom over denne bloggen og konseptet SomeBody. Meldte meg inn i dag, og i dag starter mitt nye liv.
    Har vært medlem bare noen timer og har allerede fått noen a-ha opplevelser;)
    Gleder meg bare til fortsettelsen 😉

  6. Jeg er enig at det er teit at man blir spurt om man vil ha tre pakk med boller når man egentlig vil kjøpe to. Men dette kalles mersalg. Er ikke sånn at vi på bensinstasjoner og kiosker gjør dette fordi vi syns det er så morsomt å prakke på folk flere kalorier, men fordi vi er pålagt det. Det er faktsik folk som kommer å måler hvor «flinke» vi bak disken er. Da får man trekk i poengene hvis vi ikke spør om tre pakk hvis noen vil kjøpe to boller. Er helt enige med dere, syns det er utrolig teit. Jeg gjør det kun fordi jeg er pålagt det, og fordi vi kan bli målt opp mot det. Skjønner ikke hvorfor vi bruker helmelk i Latten osv, men er vel fordi det smaker best. Der jeg jobber er det to kaffemaskiner, der kunne vi jo hatt en med hel-melk og en med skummet slik at folk kan velge!

    Alle disse kampanjene der man får med sjokolade og slik på kjøpe hjelper jo ikke akkurat de som vil slanke seg, eller prøver å leve et generelt normalt (sunnt) liv. MEN(!) vi har hatt kampanje på Shell 7-eleven nå der epler og bananer er på tilbud til 5 kr. Så er ikke bare usunne tilbud å få tak i!

    Mvh en fortvilet bensinstasjon arbeider

    • Tvunget til å gjøre folk tykkere….mersalg av slike matvarer burde være forbudt. Skulle ønske norske myndigheter virkelig så at dette er uheldig og at man på en eller annen måte kunne regulere det. Helt i orden for meg at det finnes boller og at noen unner seg det i blant, men den bollekrigen som eksisterer på bensinstasjoner og kiosker, med poser av boller til en billig penge – der det nesten er «forbudt» å bare kjøpe en (du blir i alle fall latterliggjort som ikke utnytter tilbudet deres!?) er jo en skrekkens utvikling.

      Problemet er at når vi gjør et godt kjøp, spiser vi med god samvittighet. Vi spiser altså bollene med god samvittighet fordi vi fikk dem billig! Dette psykologiske trikset burde handelen ikke brukt på slike produkter som boller, sjokolade, pølser osv.

Legg igjen en kommentar

