Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Forslag til sommeraktivitet!

4 kommentarer

Jeg er, som dere vet, opptatt av et bevisst kosthold. For å kunne velge bevisst, må man da vite hva man spiser. Da er man igjen avhengig av at de som selger oss mat vet hva maten inneholder og kan opplyse om dette, spesielt der det ikke er oppgitt næringsinnhold på emballasjen.

Bli med å sette fokus på et bevisst kosthold i sommer: hver gang du skal kjøpe noe, spesielt fra disker i kiosker, der det som oftest ikke står oppgitt næringsinnhold og ikke alt har emballasje, SPØR BETJENINGEN:

HVOR MANGE KALORIER ER DET I DENNE?



Hvor mange kalorier er det i en kule is?

Eller:
Unnskyld, hvor mange kalorier er det i en smoothie?
Hvor mange kalorier er det i en pizza-slice?
Unnskyld, hvor mange kalorier er det i en wrap?
Hvor mange kalorier blir det hvis jeg kjøper tre boller?

Bruk kommentarfeltet og del din historie med meg her på bloggen!

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

4 thoughts on “Forslag til sommeraktivitet!

  1. Da kan jeg fortelle deg at de fleste kommer til å svare: «det vet jeg ikke.» Jeg jobber på en veldig travel bensinstasjon. der har vi ikke tid til å løpe bak på frys og se på embalasjen for hver eneste kunde. vi har heller ingen oversikt der det står. hvis man spør om hvor mye kalorier det er i en iskule, skal de stakkarene som allerede har en lite morsom jobb begynne og veie opp isen for så og regne ut kaloriene i hver kule med is? da syns jeg heller de som kjøper isen kan tenke; » hei, i dag skal jeg unne meg en iskule.» Man trenger ikke nødvendigvis telle kalorier for å holde seg sunn. Er bare sunn fornuft. Jeg har gått ned 11 kg på et år, og jeg har ikke telt en kalori!

  2. Når man selger mat, syns jeg man skal vite hva man selger. Det burde stå på en lapp bak disken når det ikke står på emballasjen. Da jeg spurte om kaloriinnholdet i Litago-bollen kunne ingen svare meg, selv ikke produsenten (jeg fikk informasjonen etter hvert) . Det holder ikke.

    Jeg mener ikke at du skal lese på emballasjen, det kan jeg som forbruker gjøre selv. Men å selge boller og kakestykker osv hvor jeg som forbruker ikke kan lese hva det inneholder fordi det ikke står på emballasjen, eller ikke har emballasje, da mener jeg at jeg som forbruker har krav på svar. Hvordan skal forbruker ellers vite hva det inneholder?

    Selv om du ikke telte kalorier da du gikk ned, gjorde kroppen din det. Spiser du mindre enn kroppen forbruker, går du ned. Og det er her jeg ønsker å få inn litt mer bevissthet – uten at man bokstavelig skal telle hver kalori. Men for å velge bevisst må man vite.

    Klart man skal kunne si at i dag skal jeg unne meg en is eller sjokolade, men jeg vil likevel at du skal vite hva du gjør.

    Da jeg startet SomeBody, lekte vi med et uttrykk: Blir du feit, skal du i alle fall vite hvorfor!
    Det ble aldri brukt, men det er noe bra ved det. Det at vi spiser mat vi ikke aner hva gjør med oss, mener jeg er en medvirkende årsak til økt overvekt i samfunnet. Hadde vi visst at 1 muffins inneholder 1/4 av kaloribehovet, hadde vi i alle fall skjønt hvorfor vi la på oss, eller bevisst kunnet velge å hoppe over i alle fall annen hver. Vi vet hva som er sunt og usunt, men det vi kanskje ikke vet, er hvor usunt det usunne er.

    Min sommeraktivitet er ikke ment å plage dere ansatte, men å sette fokus videre til produsenter og myndigheter om at næringsinnhold bør være oppgitt på all mat som selges! At det burde være lett tilgjengelig for deg som ansatt – og meg som kunde.

  3. Jeg er enig med du sier om at man burde ha en liste over hva varer uten emballasje inneholder. I USA har de pålagt å ha en oversikt over innhold i all maten. Kan nevne for sjefen min at det kunne vært lurt å ha en liste bak kassen med næringsinnhold på alle matvarene vi selger uten emballasje.

    Poenget mitt er bare at så lenge man holder seg til å spise det usunne i helgen, F.eks. en LITEN skål med godteri på lørdag og en is på søndag, trenger man ikke nødvendigvis vite alt det usunne som matvarene inneholder. Når jeg først skal kose meg i helgen, vil jeg helst ikke se på næringsinnholdet, for det gjør bare at kosen i helgene kun blir til dårlig samvittighet. Næringsinnholdet ser jeg heller på, på matvarene som jeg spiser til hverdags. I helgen skal jeg slappe av og kose meg med litt godteri hvis jeg vil. Men dette er da i mitt tilfelle.

    Som du skriver så vil du kun at man skal være bevisst på det man spiser, og det er jeg enig i. Du retter deg kanskje heller til de som tar kosen hver dag? (De er det jo en del av..)

    Jeg er jo forsovet ganske bevisst på hva som er sunnt og usunnt av det jeg kaller hverdagslige matvarer, og derfor ikke vil lese på de matvarene jeg vet er usunne. Men må inrømme at jeg sjekker innholdet i de fleste matvarene jeg kjøper, og velger det sunne til hverdags. Men når jeg først skal være usunn velger jeg å lukke øynene og ikke se på innhold. Da vet jeg jo allerede at jeg er usunn, og nekter å få dårlig samvittighet etter en sunn uke 🙂

    I bunn og grunn er vi vel kanksje enige? Men du snakker kanskje ikke til meg når du skriver dette, men heller de som spise boller og muffins hver dag? Jeg velger hvertfall å tro det 🙂

  4. Vi er helt enige! Og du har helt rett – jeg snakker til de som koser seg hver dag uten å vite hva det faktisk kan bety for både kropp og helse. Det er i alle fall dem jeg først og fremst ønsker å HJELPE ved å sette fokus på det å være bevisst på hva en putter i munnen.

    Jeg tror det er en viktig årsak til at vi får flere og flere overvektige her i landet. Alt vi spiser i hverdagen i tillegg til maten – som vi kanskje vet ikke er sunt, men heller ikke visste var SÅ ille! At to hveteboller faktisk utgjør 1/4 av dagsbehovet – da blir det lett å legge på seg om man tyr til billige bolletilbud litt for ofte! Jeg regnet ut at to boller ekstra om dagen faktisk utgjør hele 29 kilo på ett år!!!

    Fjerner vi hverdagskosen, er mye gjort. Den har tatt litt for mye av !

    Og dette med at jeg er opptatt av at de som selger mat bør være i stand til å opplyse meg som kunde hva jeg faktisk kjøper – hva jeg putter i meg – det syns jeg absolutt er et viktig poeng. Ikke for at vi skal gå rundt og være fanatiske og lese på alt vi skal spise, men et enkelt lite hint om at «denne bolleposen inneholder halve dagsbehovet for kcal»….så tror jeg noen hadde valgt å hoppe over i alle fall annen hver – og da er vi et skritt iriktig retning 🙂

    Kos deg med maten – spis med god samvittighet – også når du spiser godis! Fordi du ikke koser deg hver dag men finner en balanse mellom det kroppen vil ha og det hodet vil ha 🙂

Legg igjen en kommentar

