Camilla Andersen

ernæringsfysiolog – foredragsholder – forfatter

Øl istedet for brus!

4 kommentarer

Når du skal kjøre eller rett og slett ikke vil drikke alkohol: velg alkoholfritt øl istedenfor sukkerbrus. Det er mer enn dobbelt så mange kalorier i brus og dessuten smaker øl bedre til grillmaten.

 – I en halvliter sukkerbrus, er det 210 kalorier. En tilsvarende mengde alkoholfritt øl inneholder 90 kalorier. Hvis det blir to-tre halvlitere i løpet av en hyggelig kveld, er det lett å regne seg fram til hva man kan spare kroppen sin for.

På sommeren er vi kanskje mer opptatt av kiloene enn ellers, og da er det kaloriene som teller. Kalorier vi ikke forbrenner, blir til ekstra kilo kroppsvekt. All mulig grunn til å skaffe seg litt smart kunnskap.

Vann vil alltid være den beste tørstedrikken, men vær klar over at kjøpevann med tilsatt smak, kan innholde kalorier. Jeg anbefaler alle å sjekke drikkevarene på www.somebody.no. Her kan man finne sine favoritter og sammenligne innholdet med annen drikke og kanskje finne fornuftige alternativer.

 Noen eksempler:

I saft med kunstig søtning er det 5 kalorier i en halvliter, i en halvliter vanlig saft 170 kalorier, i tilsvarende mengde lettøl er det 125 kalorier og i en halvliter pils 200 kalorier.

Det er med andre ord ikke mye kunnskap som skal til, for å unngå å legge på seg. Og når man vet at det kan være ca 140 kalorier i èn grillpølse, øker lysten til å redusere kaloriene i det man drikker.

 – Det er lettere å kose seg, når man vet at man ikke blir tjukk av det!

For øvrig viser oversikten i www.somebody.no at grillpølsene som finnes på det norske markedet, innholder fra 70 til over 300 kalorier pr stk, så det er vel verdt å sjekke sine egne favoritter.

Det tar en drøy time å gå av seg hundre kalorier. Hvis man går raskt. Et daglig kaloribehov for en stillesittende kvinne, er ca 1800. For en stillesittende mann ca 2200.

Kunnskap om kaloriinnhold, gir vektkontroll. På www.somebody.no kan du leke detektiv med maten og gi deg selv et godt kosthold basert på det du selv liker.

Dagens SomeBody-reklame 🙂

Advertisements

Forfatter: camillaandersen

Ernæringsfysiolog med hovedfag i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo. Gründer av kostholdstjenesten www.somebody.no. Opptatt av et sunt kosthold samtidig som man opprettholder livskvaliteten! Ønsker å bidra til økt kunnskap om kosthold slik at du kan skape et kosthold etter egne ønsker, uavhengig av kurer og dietter.

4 thoughts on “Øl istedet for brus!

  1. Ang, grillpølser så tenker jeg av og til på hvor store mengder av disse norske barn setter til livs i løpet av en sommersesong, ofte i kombinasjon med det bleike, smakløse pølsebrødet og sukkerholdig brus.
    Utvalget av mat i forbindelse med f.eks 17.mai, ferier, bursdager, idrettsarrangementer, skoleavslutninger og liknende arrangementer for barna er ganske så ensporet. Som regel pølser, is, brus, pizza og kaker. Billig og dårlig mat. Hadde vært kjekt med litt fokus på mulige alternativer.

    • Heeeeelt enig ! Vi må begynne å bli litt mer bevisst -stille litt mer krav til det vi spiser – og spesielt barna som er helt avhengig av hva vi serverer dem!

  2. Hva anbefaler du å servere i morgen?

    • I morgen skal du servere det tradisjonen og preferansene vil at du skal servere. 17. mai er dagen hvor man skal kose seg, men man trenger selvsagt ikke kose seg ihjel! Jeg er mer bekymret for all hverdagskosen enn hva folk klarer å fortære akkurat på 17. mai….

      Men et tips på veien kan jo være å ikke nødvendigvis velge den største isen.
      Og at man ikke må spise mange kakestykker.

      Hipp. hipp – gratulerer med dagen!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s